Hver femte cyklist frygter lastbiler

Cykel til oplysningsfolder om højresvingsulykker. Fo Rådet for Sikker Trafik.
Udgivet Opdateret

Set over ti år har 50 cyklister mistet livet i højresvingsulykker. Nu vil en aktuel kampagne minde cyklister om, hvordan de bedst passer på sig selv. Antallet af dødsulykker er for alvor på vej ned.

Det er lastbilchaufførerne, der har ansvar for at se sig godt for, inden de svinger til højre, så de er sikre på, at de ikke har overset en cyklist. Men det er også vigtigt, at cyklisterne ved, hvad de skal gøre for at passe bedst muligt på sig selv.

I disse uger viser Transport- og Bygningsministeriet, Trafik- og Byggestyrelsen, Rådet for Sikker Trafik, Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, Vejdirektoratet, Cyklistforbundet og en række andre parter en kampagnefilm på flere af de landsdækkende tv-kanaler. I filmen bliver cyklisterne mindet om at holde øje med og afstand til lastbilernes højre forhjul, når de kommer til et kryds, hvor en lastbil vil svinge til højre.

– Antallet af højresvingsulykker med cyklister er faldet over årene. Men hver ulykke er én for meget, og derfor er det vigtigt at blive ved med at minde om, hvordan vi kan undgå de her meget voldsomme ulykker, siger Pernille Ehlers fra Rådet for Sikker Trafik.

Hver femte utryg ved højresving

På ti år har 50 cyklister mistet livet, 114 er kommet alvorligt til skade og 35 lettere til skade i højresvingsulykker med en lastbil. I en interviewundersøgelse, som Rådet for Sikker Trafik og Trafik- og Byggestyrelsen har lavet med 1038 cyklister i 2015, svarer omkring hver femte, at dét, som gør dem mest utrygge i trafikken, er højresvingende lastbiler.

– Det er vigtigt, at cyklisterne ved præcis, hvordan de skal forholde sig, når de kommer til et kryds, og en lastbil skal svinge til højre. Som cyklist kan man gøre meget for at passe på sig selv, hvis chaufføren ved en fejl har overset én, siger kontorchef Leif Lorenzen fra Trafik- og Byggestyrelsen.

Det farlige forhjul

Havarikommissionen for Vejtrafikulykker har dybdeanalyseret en række højresvingsulykker. Analysen viser blandt andet, at lastbilchaufførerne i alle ulykkerne havde mulighed for at se cyklisterne, men at de ikke havde orienteret sig grundigt nok, inden de svingede til højre. I stort set alle ulykkerne blev cyklisten ramt af lastbilens front eller højre side af førerhuset, og mange af dem blev kørt over af forhjulet.

Antallet af dødsulykker og tilskadekomne er for alvor på vej ned. I år er der sket en dødsulykke og en er kommet lettere til skade. Det er indtil videre det bedste resultat i 10 år.


Powered by Labrador CMS