Jensen’s Bøfhus vækstkurve er brudt

Det er ikke kun på Facebook, at Jensen’s Bøfhus møder modstand. Foto: Elo Christoffersen (Arkivfoto).
Udgivet Opdateret

Det er ikke kun på Facebook, at Jensen’s Bøfhus møder modstand. Efter en årrække med uafbrudt vækst blev Jensen’s Bøfhus-koncernens omsætningsfremgang brudt i 2013 – og det blev til et sjældent underskud.

Efter 2012, hvor omsætningen løb op i 943 mio. kr., var der i erhvervspressen forventning om, at milliarden blev rundet i 2013. Men sådan gik det ikke. Tværtimod dykkede salget til 926 mio. kr., og for første gang i flere år blev resultatet så rødt som en rare Whiskybøf.

Det lavere salg og åbninger og lukninger af restauranter gik hårdt ud over driftsresultatet sidste år. Det blev således næsten halveret til 14 mio. kr., og indfrielsen af en renteswapaftale kostede koncernen yderligere 13,6 mio. kr.

Alt i alt fik Jensen’s Food Group-koncernen et underskud før skat på 14,7 mio. kr. mod et overskud på 10,7 mio. kr. i 2012.

»Vi har lukket tre restauranter i henholdsvis Aalborg, Odense (Franck A) og Herning. Samtidig er der åbnet fire nye restauranter i Frölunda i Sverige, Esbjerg, Odense og Aalborg. Omkostningerne til nyåbninger og lukninger er udgiftsført i 2013, og dette har påvirket årets resultat markant,« skriver ledelsen med stifteren, Palle Skov Jensen i spidsen, i årsregnskabet for 2013.

Ledelsen forklarer også, at forretninger der åbnede i slutningen af 2012 ikke har realiseret deres fulde potentiale i 2013, og at nogle af de nye forretninger har givet tab. De forretninger der åbnede i 2013 har heller ikke haft helårseffekt på resultatet.

»2014 bliver et år, hvor virksomheden skal trimmes yderligere. Der er ikke planlagt investeringer i nye restauranter, ligesom der i første halvår gennemføres projekter med det formål at reducere omkostningerne,« skriver ledelsen, som forventer, at koncernen i år igen er tilbage på indtjeningsniveauet fra 2012.

Jensen’s Bøfhus, som danskerne kender det i dag, blev etableret af Palle Skov Jensen i 1990, og på det tidspunkt var der fem restauranter. Det er nu vokset til 34 i Danmark, 13 i Sverige og en i Lübeck og en i Oslo. Endvidere leverer Jensen’s Køkken barbequeribs, pulled pork og andre fødevareprodukter til detailhandelen.

Det er restaurationskonceptet og dets navn, Palle Skov Jensen så nidkært har forsvaret ved domstolene, hvilket fredag fik Højesteret til at nedlægge forbud mod, at den nordjyske restauratør, Jacob Jensen, kalder sin forretning, Jensen’s Fiskerestaurant.

Bøf-Jensens sejr i Højesteret udløste i weekenden en såkaldt shitstorm på Jensen’s Bøfhus egen hjemmeside og ikke mindst på Facebook, hvor over 100.000 danskere har »boykottet« bøfhuset.

Allerede sidste år, da navnestriden kørte ved lavere retsinstanser, var der optræk til voldsomme forbrugerprotester over Palle Skov Jensens søgsmål med Jensen’s Fiskerestaurant.

I slutningen af 2013 investerede Jensen’s Bøfhus i omfattende forbrugeranalyser for at afdække holdningerne til Jensen’s Bøfhus og det at gå på restaurant. Resultatet af undersøgelserne skulle bruges til en revitalisering af Jensen’s brand gennem markedsføring og justering af konceptet.

Spørgsmålet er så, hvor meget danskernes holdning til Jensen’s Bøfhus har ændret sig i weekenden.

Palle Skov Jensen har mandag ikke ønsket at kommentere hverken regnskabet eller weekendens voldsomme debat.

Powered by Labrador CMS