Kan din chef bestemme din påklædning?

Kan man egentlig gøre noget hvis man er utilfreds med dresscode på sin arbejdsplads?

Udgivet Opdateret

Sommeren har for alvor gjort sit indtog, og det betyder, at rigtig mange danskere sidder og sveder på arbejdspladser med dårlig ventilation.

På de værste dage kan det være fristende at skifte skjorte og lange bukser ud med shorts, T-shirts og åbne sko.

Men hvad er reglerne egentlig for påklædning på arbejdspladsen? Det får fagforeningen Djøf en del spørgsmål om for tiden.

Artiklen fortsætter under videoen.

– Medarbejdere ringer ind til rådgivningen og spørger, om det virkelig kan passe, at de ikke må møde op i shorts og sandaler, fortæller Bella Lea Buono, der er chefkonsulent hos Djøf.

Må ikke forskelsbehandle

Men det kan faktisk godt passe. Det er nemlig arbejdsgiverens ret at tegne linjen for virksomheden – også i forhold til, hvordan medarbejderne skal gå klædt.

– Det handler om virksomhedens image, og der kan arbejdsgiveren sagtens kræve, at man skal gå professionelt klædt, siger Bella Lea Buono.

Bliver du bedt om at troppe op i jakkesæt i 30 graders varme, er der altså ikke noget, du kan gøre ved det. Der er dog en enkelt undtagelse.

– Man må ikke forskelsbehandle, så en arbejdsgiver kan ikke sige, at kvinder gerne må møde op i Birkenstock-sandaler, mens mænd ikke må, fastslår chefkonsulenten.

Ikke 100 procent samme vilkår

Og så alligevel. Det blev understreget sidste år, hvor Ligebehandlingsnævnet afgjorde en strid mellem en virksomhed og en medarbejder.

Her slog nævnet fast, at det var i orden at påbyde mænd at gå i lange bukser og lukkede sko, mens kvinder på samme arbejdsplads kunne gå på arbejde i kjoler og åbne sko.

Det skyldtes, at “formel beklædning”, som var virksomhedens krav, betyder noget forskelligt for kvinder og mænd.

– Kvinder og mænd skal ikke have 100 procent samme vilkår, fordi mænd og kvinder ikke er 100 procent ens, forklarede advokat og HR-specialist fra advokatvirksomheden IUNO til Djøfbladet i forbindelse med afgørelsen.

Ofte en fortolkningssag

Det væsentlige er, at de overordnede regler – altså kravet om formel beklædning – gælder for begge køn. Det ville til gengæld være ulovligt at sige, at mænd ikke må gå i shorts, mens kvinder selv måtte bestemme.

– Det vil ofte være en fortolkningssag, men igen er det overordnede budskab, at arbejdsgiver har ledelsesretten, siger Bella Lea Buono.

Er du fanget mellem dresscode og ulidelig varme på kontoret, anbefaler hun, at du går ind i en konstruktiv dialog med din ledelse. Det kan være, der kan findes en anden god løsning – for eksempel i form af mere ventilation.

I faktaboksen nedenunder se, hvad du kan kræve af din arbejdsgiver, hvis varmen er ulidelig på kontoret.

Det kan du kræve af din arbejdsgiver

– Meget høje temperaturer på en arbejdsplads kan give gener og udgøre en helbredsrisiko.

– Arbejdstilsynet kræver som udgangspunkt, at temperaturen på en arbejdsplads holdes under 25 grader. Perioder med varme- eller hedebølge er dog undtaget.

– Det vil sige, at du typisk ikke kan kræve, at temperaturen skal sænkes i de varmeste sommermåneder.

– Du er ifølge arbejdsmiljøloven heller ikke berettiget til varmefri, men arbejdsgiveren skal “træffe de nødvendige foranstaltninger, hvis det bliver så varmt, at der er fare for sikkerhed og sundhed.”

– Der kan desuden være indskrevet særlige regler for varmefri i din overenskomst.

Kilde: Arbejdstilsynet.

Powered by Labrador CMS