Kan du undgå reklamer i din postkasse? Nej, her er de sære undtagelser
Hvis du vil undgå reklamer i din postkasse, tænker du måske, at et af de to officielle klistermærker er svaret. Problemet er, at mærkerne ikke dækker alt.
Kan man undgå reklamer i postkassen? Ja, når man tænker på, at der i Danmark findes en hel ordning for netop dette, så burde svaret jo netop være; ja. Ordningen hedder “Nej tak,” og den dækker faktisk over to ordninger.
Den ene af de to ordninger gør sig gældende for reklamer, og den anden af de to ordninger gør sig gældende for reklamer såvel som gratisaviser. Hvis man vil undgå reklamer, skal man derfor starte med at besøge Postnord.dk, hvor man kan tilmelde sig en af de to ordninger.
Reklamer betyder i denne sammenhæng adresseløse forsendelser; altså alle de glitrende stykker papir fra alverdens typer af butikker, der uge for uge udkommer i ny form; den siger du nej til med den ene ordning.
Den anden ordning
Ifølge Postnord siger du med den anden ordning nej tak til reklamerne og oveni det også lokale ugeaviser, andre skrifter, aftenskolekataloger og telefonbøger. Er man først tilmeldt ordningen, er det eneste, man skal gøre, for at undgå reklamer, at skifte klistermærket ud, når der kommer et nyt fra Post Nord.
Ønsker man at undgå reklamer, der er sendt specifikt til en som person, skal man stå på den såkaldte Robinsonliste, og er man tilmeldt Robinsonliste samt Reklamer og Gratisaviser Nej tak, kunne man måske få den tanke, at man nu kan undgå reklamer.
Det er dog ikke hele sandheden, og det ved enhver, der åbner postkassen i løbet af en periode, hvor der er kommunal- regionsråds- eller folketingsvalg. Der er nemlig undtagelser, der går ud over dem, der bare gerne vil undgå reklamer. Du kan se undtagelserne til galleriet i denne artikel.
Kilder: Postnord – Forbrugerombudsmanden.