Kritik af jysk letbane åbner granskning af Ring 3-bane

Statsrevisorernes kritik af Aarhus Letbane får regeringen til at rette blikket mod letbanen i hovedstaden.

Regeringen lægger op til politiske drøftelser af letbanen på Ring 3 i Hovedstaden, efter Rigsrevisionen og Statsrevisorerne har kritiseret Aarhus Letbane. Foto: Colourbox/Free
Udgivet Opdateret

Transportministeriet har fået kritik af både Statsrevisorerne og Rigsrevisionen for varetagelsen af medejerskabet af Aarhus Letbane.

Og den kritik får nu regeringen til at lægge op til politiske drøftelser af letbanen på Ring 3 i hovedstaden.

– Der er fra politisk side fastlagt en styringsmodel for letbanen på Ring 3, der er helt parallel til den model, der blev anvendt for Aarhus Letbane – og som statsrevisorerne nu har kritiseret, siger transportminister Hans Christian Schmidt (V) i en pressemeddelelse.

Statsrevisorerne kritiserer blandt andet, at ministeriet har deltaget i anlægget af Aarhus Letbane uden at sikre sig, at projektet er blevet drevet efter “tilstrækkeligt professionelle principper for budgettering og projektstyring”.

Ministeren har nu bedt sine embedsmænd om at gennemgå kritikken fra Rigsrevisionen og statsrevisorerne med øje for letbanen på Ring 3.

– Når denne gennemgang er overstået, ser jeg frem til at drøfte sagen med forligskredsen, siger han.

– Med en sådan kritik er det vores pligt som politikere at udvise rettidig omhu, så vi er sikre på ikke at begå den samme fejl to gange.

Hovedstadens letbane er i forvejen ramt af diskussioner og udsættelser. Et flertal i Folketingets Transport- og Bygningsudvalg afgjorde således 21. april, at økonomien skal kigges efter i sømmene igen.

Dermed blev beslutningen om letbanen udskudt endnu engang. Til stor frustration for regionsrådsformand i Region Hovedstaden Sophie Hæstorp Andersen (S).

– Jeg er rystet over, at man bliver ved med at udskyde anlægsloven af letbanen. Vi står jo og er klar til bygge den. Jo længere tid man udsætter, jo flere penge kommer det til at koste skatteborgerne, sagde hun i sidste uge til DR P4 København.

Efter planen skulle den 28 kilometer lange letbane stå klar i 2023.

/ritzau/

Powered by Labrador CMS