Lærere: Inklusionselever bliver svigtet

Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix
Udgivet Opdateret

Det er et alvorligt svigt, at en stor del af landets inkluderede elever ser ud til ikke at få nogen form for støtte.

Sådan lyder reaktionen fra Dorte Lange, næstformand i Danmarks Lærerforening, i kølvandet på en ny rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI), der viser, at over halvdelen af de inkluderede elever ikke får den nødvendige støtte i undervisningen.

»De var blevet lovet, at den støtte, som de tidligere har fået i et specialiseret tilbud, den ville de også få i en almindelig klasse. Desværre viser det sig, at det får de ikke. 84 procent af de lærere, som har inkluderede elever i deres klasse, siger, at de elever ikke får den undervisning, de har krav på. Og det er ikke godt nok,« siger Dorte Lange.

SFI-rapporten konkluderer, at seks ud af ti af de inkluderede elever ikke får støtte, efter de er blevet inkluderet i normalundervisningen. Samtidig viser rapporten, at de inkluderede elever klarer sig betydeligt dårligere fagligt end deres klassekammerater.

Dorte Lange mener, at stadig flere nye opgaver kombineret med konstante besparelser på skolerne er en af forklaringerne på, hvorfor fagligheden halter hos inkluderede elever.

»Ressourcerne til at varetage undervisningen derude står simpelthen ikke mål med opgaverne. Vi har i dag 6.000 færre lærere i den danske folkeskole, end vi havde i 2009. Det er et fald på 11 procent. Folkeskolen har faktisk lagt ryg til meget store besparelser samtidig med, at vi har fået mange flere opgaver,« siger hun.

Politikerne på Christiansborg er derfor nødt til at tilføre skolerne de nødvendige ressourcer, lyder opfordringen fra Danmarks Lærerforening.

»Som det er i dag, følger pengene bestemt ikke det enkelte barn. Desværre må vi sige, at inklusion er blevet en spareøvelse. Det fungerer simpelthen ikke, når kommunerne sparer så kraftigt på folkeskolen, som de gør i øjeblikket,« siger Dorte Lange.

Powered by Labrador CMS