Letbane bremser populær rute

Det er etableringen af Letbanen, der nu bremser den populære nærbane mellem Odder og Grenaa. Foto: Letbanen.dk
Udgivet Opdateret

Nærbanen mellem Grenaa og Odder kører som smurt. Det sætter letbane-byggeriet en markant stopper for.

På blot fire år er antallet af passagerer på Grenåbanen steget med 66 procent, men de nye passagerer skal fra næste år se sig om efter alternativer. Det skriver Århus Stiftstidende. 28 august 2016 lukker nærbanen ned i omtrent 13 måneder, da den skal omdannes til at kunne betjene den længe ventede letbane. Det kan komme til at koste passagerer, hvis de vænner sig til at være tog-løse. Derfor forsøger Midttrafik at gøre lukningen gnidningsfri.

– Ved tidligere lukninger af Grenåbanen har man indsat togbusser, der kørte fra station til station. Men det er ikke et tilbud, der fungerer for folk i Grenaa og Ryomgaard. Det tager så lang tid, at de dårligt kan nå ind til Aarhus, inden de skal hjem igen, siger Ole Sørensen, der er leder af gruppen Bus, Planlægning og Udvikling hos Midttrafik, til avisen. Han arbejder nu med en plan, hvor busserne kun stopper i Grenaa, Kolind og Ryomgård, inden de fortsætter direkte til Aarhus.

Den anden retning gælder samme model.
– Fra Hornslet tager det 35 minutter ind til Aarhus. Det kan vi ikke gøre så hurtigt med en bus, men vi kan godt sætte ekstra busser ind, som kører mere direkte ind med færre stop, siger Ole Sørensen, der er fortrøstningsfuld.

Powered by Labrador CMS