Lille bil skuffer i test

Fem ud af syv testede biler fik det maksimale antal stjerner.

Hyundai i10 måtte nøjes med tre stjerner i testen. Foto: FDM.
Udgivet Opdateret

Hvis du er på udkig efter en ny bil, og du sætter sikkerheden højt, har du mulighed for at vælge mellem flere producenter, hvis biler netop er blevet testet af Euro NCAP.

Organisationen sikkerhedstester biler, og hvis du vil have det bedste på sikkerhedsfronten, skal du gå efter en bil, der har fået fem ud af fem mulige stjerner af Euro NCAP.

I den kategori finder blandt andet SEAT Leon, Audi A3, Isuzu D-Max, Land Rover Defender og Kia Sorento, der alle er blandt de biler, der fik topkarakter ved seneste sikkerhedstest.

Seat LEON fik fem ud af fem mulige stjerner. Foto: FDM.
Seat LEON fik fem ud af fem mulige stjerner. Foto: FDM.

FDM skriver, at Audi A3 og Seat LEON begge er varianter af VW Golf, og selvom bilerne langt hen ad vejen er teknisk ens, er der alligevel forskel på de to, hvilket sikkerhedstesten viser. Seat klarede sig bedre end Audi i kategorien “voksensikkerhed,” og LEON fik derudover et bedre resultat i kategorien “sikkerhedsudstyr.”

– Seat Leon har for nylig vist sin styrke ved at være med helt fremme i kampen om at blive Årets Bil i Danmark 2021. Den er velkørende og har et skarpt design, og kan nu også udfordre hierarkiet i VW-koncernen, når det gælder sikkerhed. Generelt viser testen, at bilproducenterne formår at følge med de skærpede krav til sikkerheden,” siger Søren W. Rasmussen, FDM’s repræsentant i Euro NCAP, i en pressemeddelelse udsendt af FDM.

Tre stjerner til lille bil

Euro NCAP har i alt testet syv biler, og fem af dem får altså topkarakter, mens der er fire ud af fem stjerner til én bil og tre ud af fem stjerner til en anden.

Elbilen Honda E får fire stjerner, mens mikrobilen Hyundai i10 får tre, ifølge FDM årets laveste antal hidtil.

– Det er marginaler, der skiller Hyundai i10 fra at få fire stjerner. Men dels afslører kollisionstesten en for høj belastning af fører og passagerer, dels savner sikkerhedssystemerne flere funktioner. Eksempelvis har nødbremsen svært ved at se bløde trafikanter. Det er ærgerligt, at Hyundai her har sparet og ikke forsynet i10 med en bedre nødbremse som i den lidt større i20-model. Fordi bilen er lille, behøver sikkerheden ikke at være dårligere end i andre biler, siger Søren W. Rasmussen.

– Det samme gælder den lille elbil Honda e. Heller ikke den har en nødbremse, der i alle tilfælde kan se og bremse for bløde trafikanter som cyklister. Som Hyundai i10 har den heller ikke en airbag mellem de to forreste sæder. Det er ellers en del af den nye 2020-test. Fire Euro NCAP-stjerner er dog et acceptabelt resultat, siger Søren W. Rasmussen.

Powered by Labrador CMS