Mobilbetalinger vil overvinde frygt for svindel

Hver anden forbruger frygter, at betaling via mobilen kan resultere i ID-tyveri. Pressefoto.
Udgivet Opdateret

Når Dansk Supermarked går i luften med den populære app MobilePay er det et kæmpeskridt fremad for mobilbetaling. Forventningerne skal dog ses i lyset af en god portion forbrugerbekymring.

Nu behøver vi ikke længere at svinge kortet, når vi handler i Føtex, Netto, Bilka og Salling. MobilePay, Danske Banks populære mobilbetalings-løsning, er rykket ind i Dansk Supermarkeds største butikker, hvor app’en ventes at skabe et forspring i forhold til konkurrenterne, der venter lige om hjørnet.

Det gælder Apple Pay i form af kontaktløs betaling og Visa Direct med betaling via sociale medier, men også Google og Samsung vil bejle til de travle forbrugere, der vil betale let, men sikkert.

Hvad med det gamle kreditkort?

Experian har undersøgt et bredt udsnit af den britiske befolkning. Undersøgelsen viser, at én ud af tre forventer, at kreditkortet i 2020 bliver overhalet af mobile betalinger. Forbrugerne er nemlig bange for at blive udsat for ID tyveri, når de betaler via mobilen.

Alternativer vinder frem

Tallene stammer fra undersøgelsen ”Banking Moving Foreward”, der netop er offentliggjort i England. Ifølge Experian er undersøgelsen en nyttig strømpil for tendenserne også i Danmark.

– Ingen kan være i tvivl om, at fremtiden tilhører de institutioner, der bedst forstår, hvad befolkningen ønsker fra deres bank eller pengeinstitut og er i stand til at udvikle tjenester, der opfylder behovene, siger Jens Hjortflod, administrerende direktør i Experian.

Kontanter mister popularitet

Undersøgelsen viser, at kontanter og kortbetalinger stadig dominerer, men at 67 procent af de adspurgte forventer, at kontanter vil falde i popularitet og at 41 procent mener, der vil ske et fald i brugen af kredit- og betalingskort.

Når betaling med smartphone ikke allerede er den foretrukne betalingsform, skyldes det frygt for svindel. Halvdelen af de adspurgte, 46 procent, frygter, at deres identitet kan blive stjålet online. En reel risiko, da 60 procent af de adspurgte samtidig oplyser, at de ikke har nogen malware beskyttelse på deres enheder.

– Det åbner et klart forretningspotentiale for de finansielle institutioner, der gør det nemt og sikkert for deres kunder at handle med dem, siger Jens Hjortflod.

Biometri og stemme-godkendelse

På spørgsmålet om, hvordan andre former for betaling vil klare sig i fremtiden, svarer 80 procent, at online-betalingsplatforme som PayPal vil blive mere populære.

Kun 14 procent, forventer, at nethinde-scanninger og fingeraftryks-oplysninger vil blive hverdagskost i 2020. Alligevel svarer 44 procent, at de vil være villige til at bruge løsningerne, når de kommer. 19 procent vil overveje at betale for varer og tjenester ved hjælp af stemme-godkendelse.

Hvor som helst og når som helst

– Folk vil blive konfronteret med utallige valgmuligheder i de kommende år. Beslutningen om hvilken metode, der skal bruges, vil i sidste ende være baseret på, hvor godt løsningen imødekommer behovet for sikker betaling. Sikkerhed er altafgørende for, om forbrugerne er villige til at tage en metode i brug, siger Jens Hjortflod.

Sådan beskytter du din smartphone

Smartphones kan indeholde et væld af personlige oplysninger, fra cache-adgangskoder til onlinekonti, apps og personlige kontakter og oplysninger. Derfor:

1. Brug altid skærmlås på din mobile enhed

2. Opbevar ikke konto- og adgangskoder eller digitale billeder af dit pas eller NemID

3. Husk, at offentlige Wi-Fi-netværk er mere risikofyldte end private netværk, så vær forsigtig med de oplysninger, du får adgang til

Kilde. Banking Moving Foreward er baseret på online interviews udført af Opinium Research ved ca. 2.000 interviews blandt britiske voksne (i alderen 18 ) mellem juli-august 2014. Resultaterne er vurderet til at være nationalt repræsentative.

Powered by Labrador CMS