Nedturen uden ende

Nyheden om en kapitalrejsning og forlydender om en afnotering sendte onsdag SAS' aktie i bund

Udgivet Opdateret

Luftfartsselskabet SAS' aktie fortsatte onsdag sit kursfald med 29,1 procent til 0,16 kroner.

Det sker efter spekulationer om en mulig afnotering af selskabet, der kan efterlade aktionærerne med værdiløse aktier.

En afnotering betyder, at selskabets aktie ikke længere kan handles på fondsbørsen.

- Det er sandsynligt, at SAS ikke længere skal være et børsnoteret selskab. Det kan efterlade de eksisterende ejere (aktionærer, red.) uden værdier overhovedet. Det gør selvfølgelig, at nogle af dem løber skrigende væk i øjeblikket, Jacob Pedersen, som er aktieanalysechef i Sydbank.

Rygtedes tirsdag aften

Det bliver ifølge aktieanalysechefen op til de nye ejere at vælge, om SAS skal fortsætte som et børsnoteret selskab eller et privat selskab.

Det lægger SAS op til i sine dokumenter i forbindelse med selskabets kommende jagt på kapital, siger Jacob Pedersen.

Rygterne om en mulig afnotering af SAS er blandt andet blevet beskrevet i Berlingske tirsdag aften.

Til avisen siger unavngivne kilder, at planerne om at tage selskabet af børsen er så fremskredne, at det vil være "meget overraskende", hvis det ikke er sket inden efteråret.

Ekspert: Det er sandsynligt

Også Jacob Pedersen vurderer, at det mest sandsynlige scenarie på nuværende tidspunkt er, at SAS bliver afnoteret.

- Det er meget svært. Men lige nu er der nok større risiko for, at SAS bliver afnoteret, end at det forbliver noteret (på børsen, red.). Men det er op til de nye investorer at komme med deres vurdering af, hvad de foretrækker, siger han.

Egentlig er det ikke en ny oplysning, at aktierne i SAS kan ende med en værdi på nul kroner.

- Det er overraskende, at SAS-aktien ikke er faldet mere tidligere. Ledelsen har flere gange været ude og sige, at aktieejerne kan stå uden værdier, når den nye kapitalrejsning er gennemført, siger Jacob Pedersen.

Ny kapital altafgørende

Ser man på fremtiden for SAS, er det ifølge Jacob Pedersen vigtigt, at selskabet lykkes med at indhente tilstrækkelig kapital fra nye investorer.

Natten til torsdag oplyste selskabet, at det ville anmode en amerikansk konkursdomstol om at godkende en plan for netop det.

SAS - et samarbejde

Læs mere om SAS her:

* SAS blev grundlagt i 1946 ved en sammenlægning af de nationale luftfartsselskaber i Danmark, Norge og Sverige.

* Første tur gik til New York 17. september 1946. Turen tog 25 timer, og det var nødvendigt at gøre tre stop på vejen for at tanke.

* Før coronakrisen havde SAS mere end 800 daglige afgange, og om året fløj selskabet omkring 30 millioner passagerer til over 125 destinationer i verden.

* Coronakrisen har dog givet et stort dyk i antallet af afgange og passagerer, og det har naturligt nok gjort ondt på SAS’ økonomi.

* I marts fløj selskabet eksempelvis med omkring en million passagerer. Det var cirka 60 procent færre passagerer end i samme måned året før.

* Sverige og Danmark ejer 29 procent af aktierne i SAS. Tidligere har den norske stat også været aktionær.

* SAS havde ved udgangen af januar lidt over 10.000 fuldtidsansatte.

SAS har tidligere oplyst, at det søger at rejse i alt 9,5 milliarder svenske kroner. Det svarer til cirka 6,25 milliarder danske kroner.

En aktie i SAS er nede i bare 16 øre.
En aktie i SAS er nede i bare 16 øre.
Powered by Labrador CMS