Nets advarer: Se de mange svindelnumre i omløb

Nets har i de seneste måneder oplevet en stigning i antallet af især forsøg på svindel med falske sms'er.

Udgivet Opdateret

Digitale svindelnumre har over en årrække været et tiltagende problem, og virksomheden Nets, der står bag blandt andet Nemid og Dankort, oplever meget ofte, at brugere henvender sig, fordi de har modtaget mistænkelige email-beskeder, der udgiver sig for at være fra Nets. Onsdag udsendte Nets derfor en advarsel mod de talrige former svindel.

– ​I øjeblikket modtager flere danskere sms’er, e-mails eller telefonopkald fra svindlere, der giver sig ud for at være fra Nets, Microsoft, NemID, din bank eller Visa/MasterCard. Hvor telefonopkaldene typisk kommer fra engelsktalende personer, er mange snyde e-mails  og snyde-sms’er typisk skrevet på dansk, skriver Nets i en advarsel på sin hjemmeside.

Flere svindel-sms’er

Pressechef i Nets, Søren Winge, oplyser, at der især er en stigning i antallet af svindel-sms’er.

– Det er noget vi ser, og har set i stigende omfang. Det kommer lidt i perioder, men siden efteråret har vi oplevet en stigning, især med sms, siger han til Newsbreak.dk.

Han oplyser, at Nets meget gerne vil gøre alle opmærksomme på, at man skal være meget varsom med, hvilke beskeder man svarer på, og hvilke informationer man udleverer digitalt.

Bliver mere raffineret

– Det, vi kan se, er at langt de fleste, der får en sms er på vagt, og de falder ikke i, men det hænder, at der er nogen, der kommer til at opgive informationer, siger Søren Winge, der har indtryk af, at danskerne generelt er blevet rigtig gode til at gennemskue, hvad der er snyd.

– Men formen og sproget bliver mere og mere raffineret, så derfor er der jo stadig nogen, der bliver snydt, siger han.

Søren Winge understreger, at den vigtigste huskeregel er, at man aldrig skal udlevere private oplysninger som koder, kortnumre eller CPR-nummer på baggrund af beskeder, der dukker op, uden at man selv har taget initiativ til det.

– Internationale kortselskaber, Nets eller banker aldrig sender e-mails eller kontakter dig telefonisk for at bede om dit kortnummer, udløbsdato, kontrolcifre, CPR eller PIN-kode, skriver Nets i sin advarsel.

Nedenfor kan du læse Nets’ råd til, hvad du skal gøre, hvis du modtager mistænkelige beskeder:

I galleriet i toppen af artiklen kan du se nogle af Nets’ eksempler på svindelbeskeder og -hjemmesider.

Hvis du modtager e-mailen eller sms’en, skal du:

 Har du allerede opgivet dine personlige data, skal du hurtigst muligt kontakte din bank og sørge for at få spærret den/de konti eller det/de betalingskort, du har afgivet oplysninger om.
  • Undlade at opgive nogen form for personlige kortdata
  • Videresende den til Nets’ phishing-analyse afdeling, phishing-dk@nets.eu (valgfrit)
  • Slette den!

Hvis du modtager et telefonopkald, skal du:

  • Undlade at opgive nogen form for personlige oplysninger
  • Afbryde forbindelsen
Powered by Labrador CMS