Nu ændrer Coca-Cola udseende – og navn: Sådan bliver de

Fra 1. januar skal du vænne dig til noget nyt. I hvert fald, hvis du drikker Coca-Cola.

Udgivet Opdateret

Du ved sikker nu, at når du køber en Coca Cola, der er sort, så er det en af dem uden sukker.

Fra nytår skal du dog til at holde lidt bedre øje, Coca Cola Zero skifter nemlig udseende.

På samme tid skifter den klassiske røde cola navn.

Det oplyser Coca-Cola.

Fra årsskiftet vil Coca-Cola Zero Sugar skifte den velkendte sorte farve på emballagen ud med den røde Coca-Cola-farve – med en sort stribe på toppen.

“Skiftet skyldes et ønske om at tilbyde forbrugerne en mere ensartet produktportefølje, så forbrugerne blot skal vælge, om deres Coca-Cola skal være med eller uden sukker”, skriver Coca-Cola Danmark som baggrunden for at skifter farven.

Det vil dog være mulig at skelne de to colaer fra hinanden, omend man skal holde bedre øje.

Meget rødt – lidt sort

Coca-Cola Zero Sugar vil kunne kendes på et sort låg, der skal hjælpe forbrugerne med at vælge mellem den klassiske og den sukkerfri variant.

Samtidig vil også Coca-Cola Light skifte fra den nuværende sølvfarve på dåsen eller mærkatet til en helt rød dåse eller mærkat med en grå stribe i toppen.

Den ikoniske og verdenskendte røde farve for Coca-Cola har været en del af markedsføringen siden 1890 og den traditionelle Coca-Cola Classic vil fremover blive markedsført som Coca-Cola Original Taste for at fremhæve, at der er tale om den originale opskrift fra 1886, der ikke vil blive ændret.

– De seneste ændringer er mere end bare en ny emballage. Det er vores løfte til forbrugerne om, at de kan nyde den velkendte smag af Coca-Cola fra en rød dåse eller flaske, uanset om det er med eller uden sukker, siger Peter Hædersdal, Senior Brand Manager i Coca-Cola.

Coca-Cola - og den røde farve

1890 – Jacob’s Pharmacy i Atlanta bruger for første gang den røde farve og gør Coca-Cola logoet rødt
1898 – Coca-Cola maler sine tønder med sirup røde – en nem made at skelne dem fra tønder med alkohol
1928 – Chefen for Coca-Cola, Robert Woodruff, bruger sine erfaringer fra White Motor Company og udnytter potentialet i markedsføringen ved at standardisere den særlige røde farve for Coca-Cola
1931 – Coca-Cola julemanden skabes af den svensk-amerikanske designer, Haddon Sundblom, der maler julemanden i en frakke farvet rød som Coca-Cola (i stedet for grøn)
1969 – Coca-Cola indfører et nyt look med den dynamiske bølge under logoet
00’erne – Coca-Cola beslutter at gøre “Coke Red” til en gennemgående farve i markedsføringen

Kilde: Coca-Cola Danmark.

Coca-Cola Original Taste og Coca-Cola Zero Sugar i den nye, røde emballage kan findes i butikkerne fra 1. januar 2019.

Powered by Labrador CMS