Nu bliver omstridt parkeringsregel ændret

Reglen trådte i kraft 1. januar - nu vil transportministeren allerede ændre den.

En parkerings-regel, der kan virke uforståelig for mange, skal ifølge transportministeren laves om. Reglen trådte i kraft 1. januar. KLIK og se hvilken. Foto: Colourbox.
En parkerings-regel, der kan virke uforståelig for mange, skal ifølge transportministeren laves om. Reglen trådte i kraft 1. januar. KLIK og se hvilken. Foto: Colourbox.
Udgivet Opdateret

Parkeringsregler i båse – det lyder nok lettere, end det er.

I hvert fald har netop parkeringsregler i båse fået transportministeren til tastaturet.

Mon ikke, de fleste af os har parkeret automobilet, steget ud og konstateret, at de holdt inde i parkeringsbåsen og ikke ude på vejen.

Godt nok snittede hjulene den brede, hvide linje, som skille båsen fra vejbanen, men, hey, man holder jo ikke ude på vejen.

Den lille forseelse kan faktisk koste dig en bøde. Og det har det kunnet siden 1. januar 2018.

Noget, som transportministeren nu vil have lavet om.

Og hellere i går end i dag.

Det skriver Transportministeriet i en pressemeddelelse.

Det skal være tilladt at parkere på kantlinjer, så længe bilens dæk ikke rækker ud over den ydre kantlinje i en parkeringsbane. Det mener transport-, bygnings- og boligministeren samt transportordførerne fra DF, V, LA og K, som derfor vil ændre de gældende regler.

I dag må du ikke

Som reglerne er i dag, må man ikke holde på den ubrudte kantlinje, som anvendes til at adskille parkeringspladser fra vejbaner, cykelstier og så videre.

Også selvom parkeringsbanen ikke er bred nok til den pågældende bil. Dette har givet anledning til kritik fra eksempelvis FDM.

– I praksis betyder det, at mange P-pladser er alt andet end brugervenlige. Har man en bil, der er bare lidt bredere end gennemsnittet, er det ofte noget nær umuligt at komme ind og ud af bilen, og har man børn med, der skal spændes fast i autostole, er det helt umuligt. Taget i betragtning, at man mange steder tilmed betaler ganske meget for at parkere, er det ikke godt nok, siger jurist i FDM Dennis Lange i en pressemeddelelse.

Ændrede bredden

I 2010 ændrede Vejdirektoratet sin vejledende bredde på vinkelrette P-pladser fra 230 centimeter til 250 centimeter, men den er altså kun vejledende. Til sammenligning er eksempelvis en VW Golf vokset 19 centimeter i bredden fra 161 centimeter til 180 centimeter, siden den første model kom i 1974 og til i dag. Regner man sidespejlene med, er den nuværende VW Golf VII 203 centimeter bred.

FDM anbefaler, at båsene nu bliver 160 centimeter bredde.

Indenfor yderste linje

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen har i mellemtiden drøftet sagen med transportordførere fra DF, V, LA og K. De er blevet enige om, at det skal være tilladt at parkere på kantlinjen, så længe bilens dæk ikke overskrider den ydre kantlinje.

– Der findes i dag parkeringspladser, hvor kantlinjerne er så brede, at kun meget smalle biler kan parkere helt inden for linjerne, selvom der faktisk ville være plads, hvis kantlinjerne var smallere. Det er ikke rimeligt at lave parkeringspladser på en måde, hvor man reelt ikke har mulighed for at holde lovligt. Derfor skal vi ændre forbuddet imod at holde på kantlinjen, så længe man ikke overskrider den, siger transport-, bygnings- og boligminister om baggrunden for den ændrede regel.

Parkeringsregler i båse laves om hurtigst muligt

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen har derfor bedt Vejdirektoratet om at forberede den nødvendige ændring i vejafmærkningsbekendtgørelsen, så nye regler kan træde i kraft hurtigst muligt i 2018.

Powered by Labrador CMS