Nu skal du skifte til sommerdæk

Det er nu, sommerdækkene skal på, hvis sikkerheden skal være i orden. Foto: Michael Eisenberg, Intercom
Udgivet Opdateret

Vinterdæk duer ikke i sommervarmen – sommerdækkene skal på nu

Med et forår, der er i fuld gang, er det nu tid til at få monteret sommerdækkene. Det kan de fleste bilister sagtens finde ud af, men ikke alle:

– Vi ser hvert forår helt frem til sommeren, at cirka 17 procent af bilisterne fortsætter med at køre på vinterdæk. Og det er mildt sagt ikke særligt smart, siger Kenneth Saust, formand for Dækimportørforeningen i Danmark.

Hos dækimportørerne ved man, at når bilisterne kører på vinterdæk sommeren over, så er dækkene alvorligt slidt, når næste vinter kommer, og det kan være farligt. Desuden styrer slidte vinterdæk langt ringere end sommerdæk, når vejene er varme og tørre.

Derfor konkluderer Kenneth Saust:

– Både sikkerhed og økonomi lider, når man kører på vinterdæk om sommeren.

Dækimportørerne peger som dokumentation på FDMs omfattende sammenligning af vinterdæk og sommerdæk foretaget i vinteren og det tidlige forår 2014, altså for kun et år siden.

– FDM anbefaler specifikt, at man undlader at køre på vinterdæk om sommeren, og det kan dækimportørerne kun bakke op om, siger Kenneth Saust.

FDM’s test dokumenterede, at når vejene er helt tørre, og temperaturen over fem grader Celsius, så bremser sommerdæk i gennemsnit ni procent kortere.

Helårsdæk er kommet på tale som løsningen på alle dækvalg, men det mener dækimportørerne ikke:

– Helårsdæk er et kompromis, men de er hverken optimale i vinter- eller sommervejr. Så mit bedste råd til bilisterne er: Skift til sommerdæk nu! Det gavner både sikkerheden og pengepungen. Den kendte tommelfingerregel om vinterdæk om vinteren og sommerdæk om sommeren gælder stadig, slutter Kenneth Saust.

Ulemper ved at køre på vinterdæk om sommeren

Når det bliver rigtig varmt, vokser bremselængden med vinterdæk betragteligt i forhold til sommerdæk. Ved en lufttemperatur på 35 grader kan bremselængden med vinterdæk være op til 16 meter længere ved 100 kilometer i timen. Hertil kommer, at vinterdæk er mindre stabile i kurver, når bilen er fuldt lastet, for eksempel når hele familien kører på sommerferie med bagagerummet fyldt op. Det betyder mere vaklende kørsel i de lange motorvejskurver.

Kilde: Den tyske bilklub ADAC, 2007.

Korrekt dæktryk vigtigt

Forkert dæktryk betyder:
– Stærkt forøget slid
– Stærkt forringede køregenskaber
– Højere brændstofforbrug (typisk 5-7 procent)

Rådet for Større Dæksikkerhed anbefaler, at man tjekker luften i sine dæk hver 14. dag. Dækkene skal være kolde, når trykket måles.

Powered by Labrador CMS