Ny benzin kan ødelægge bilen – rammes du?

Danske bilister skal vænne sig til en ny type benzin, når de står på tankstationer, men det er langt fra alle biler, der kan tanke den nye benzin.

Udgivet Opdateret

Fra nytår af har du som bilist kunnet se et nyt mærkat på de danske benzinstandere landet over.

Den oprindelig E5-benzin er nemlig blevet grønnere. Og med det kommer også en ny betegnelse.

Artiklen fortsætter efter videoen

Dog skal bilejere tage sig i agt, for det er ikke alle bilmodeller, der har godt af at køre på det nye E10-benzin. Sådan lyder det fra FDM.

I galleriet ovenfor kan du se de biler, der IKKE må få E10 benzin i motoren.

Problematisk skifte

Den nye benzin er som sagt ikke godkendt til alle biler – og det er noget, som man på landets tankstationer er dybt opmærksom på. Hos INGO, der har 155 tankstationer i Danmark ved man, at den danske bilpark er en gammel størrelse, og det kan skabe problemer.

– Vi anbefaler, at man lige kontrollerer sin bil. Det er cirka fem procent af de danske biler, der vil få problemer med E10 benzinen. De bilister, der skal være særligt opmærksomme, er dem med ældre biler fra 90’erne eller nogle af de første modeller med turbo-indsprøjtning. Så tjek det og gå efter oktan 98, hvis bilen ikke kan køre på E10 benzinen, lyder anbefalingen fra Jesper Hyldal, der er salgsdirektør for INGO, i en pressemeddelelse.

Derfor har man hos 51 af de 155 tankstationer valgt at tilbyde den velkendte oktan 98 for de bilister, der ikke kan skifte til den nye og mere miljørigtige E10. Frem til at alle de 51 stationer har fået den nye 98 oktan E5 benzin, vil der forsat være oktan 92 E5 som alternativ. Så ingen vil være efterladt uden alternativer på de 51 INGO stationer.

Oktan 92 vil herefter også ændres til E10, men de stationer, der tilbyder 98 oktan E5 vil ikke tilbyde den nye 92 oktan E10.

Grønnere benzin

Der er store ambitioner om at gøre Danmark – og verdenen – grønnere. Og første skridt mod en grønnere fremtid bliver allerede implementeret fra nytår i år.

Den 1. januar øges mængden af iblandet bioætanol i oktan 95-benzin på tankstationer landet over.

Den nuværende E5 med 5,75 procent biætanol erstattes af en ny E10, der indeholder 7,6 procent bioætanol.

Det gælder dog kun for benzin på oktan 95. For højoktan benzin vil der stadig være en lavere mængde iblandet bioætanol, mens det også stadig er mærket med E5.

Skyldes et EU-krav

Grunden til ændringen af indholdet af bioætanol er et ønske fra de højere magter.

I EU er der stor fokus på at mindske bilers CO2-udledning, og det kan blandt andet gøres ved at øge kravene til iblandet bioætanol.

Ændringen fra E5 til E10 vil ifølge brancheorganisationen Drivkraft Danmark mindske udledningen med 200.000 årligt.

E10 er ikke for alle

Selv om E10 er med til at nedsætte CO2-udledningen, og det menes, at biler kan køre ligeså langt på literen på E10, som de kunne på E5, så er der ikke kun fordele ved den nye benzin.

Der findes nemlig benzinbiler, der ikke er godkendt til E10. Faktisk er det ifølge Drivkraft Danmark fem procent af alle producerede biler, der ikke kan tåle den nye benzin.

– Derfor er det vigtigt, at man sikrer sig, at ens bil kan køre på E10-benzin, inden man tanker. Det kan man gøre på hjemmesiden E10benzin.dk eller ved at kontakte bilmærkets importør. Kan bilen ikke køre på E10, anbefaler FDM, at man fremover tanker E5-benzin med et højere oktantal. Også selvom det er lidt dyrere. Ellers risikerer man skader på bilen, siger leder af FDMs tekniske rådgivning Lone Otto og tilføjer:

– Der sker ikke noget ved, at man kommer til at tanke en smule E10, blot man efterfølgende fylder E5-benzin på. Men har man fyldt tanken med E10, bør man få den tømt. Helt som ved anden fejltankning.

Alle biler, der er produceret efter 1. januar 2011, er godkendt til den ny benzin. Men kører du i en ældre bil, kan du ødelægge bilens motor, hvis du tanker den nye E10 benzin.

Powered by Labrador CMS