Ny fupnummer i omløb: -De er blevet bedre

En snydemail ser ud til at komme fra Nets

Nets understreger, at man aldrig vil kontakte kortholdere på mail og anmode om personlige oplysninger. Foto: Scanpix
Offentliggjort Sidst opdateret

Mandag modtog en del danskere en mail, der ved første øjekast ser ud til at være sendt fra Nets. Det skriver bt.dk.

‘Kære kunde hos Nets,  Vi informerer dig om, at dit kort er blevet blokeret efter en teknisk hændelse i vores kundedatabase, så du kan faktisk ikke bruge dit kort til følgende tjenester, før du aktiverer kortet igen, står der i mailen.

Herefter står der, at onlinebetalinger og hævninger i automater er deaktiverede. Til sidst bliver man bedt om at følge et link for at genaktivere sit kort.

Mailen er dog ikke fra Nets, men et fupnummer, der skal forsøge at lokke følsomme oplysninger ud af

Nets understreger over for bt.dk, at virksomheden aldrig vil sende denne slags beskeder ud til sine kunder. Det simple råd: Slet mailen.

Snydemailen ser umiddelbart troværdig ud, og er stort set fri for stave- og grammatiske fejl.

Anette Høyrup, seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk fortæller til bt.dk, at man oplever, at mailsvindlerne bliver bedre og bedre til at lave beskeder, der ser troværdige ud.

Hvad skal du gøre, hvis du modtager en snyde-besked eller opkald?

Hvis du modtager e-mailen eller sms’en, skal du: 

  • Undlade at opgive nogen form for personlige kortdata
  • Videresende den til Nets’ phishing-analyse afdeling, phishing-dk@nets.eu (valgfrit)
  • Slette den!

Hvis du modtager et telefonopkald, skal du:

  • Undlade at opgive nogen form for personlige oplysninger
  • Afbryde forbindelsen

Kilde: Nets.dk.

– De er blevet meget professionelle, og man skal være mere skarp for at gennemskue de her mails. Men der er stadig afsenderadressen, man kan være opmærksom på, og så er der nogle andre småting, siger hun til bt.dk.

Powered by Labrador CMS