Nye konsekvenser for SAS-ansatte

Allerede i begyndelsen af næste uge må de ikke møde på arbejde, lyder udmeldingen

Udgivet Opdateret

650 kabineansatte i SAS står fra på tirsdag til at blive lockoutet. Det vil sige, at de ikke må møde på arbejde.

Det er et skridt, som SAS allerede meddelte, da flyselskabet modtog strejkevarslet fra cirka 1000 piloter.

- Jeg tror, der er en vis forståelse for, det er spillets regler. Det er det træk, SAS har mulighed for at gøre. Det er jo helt lovligt, det de gør. Men derfor kan vi godt føle os lidt som en lus mellem to negle, siger formand for Cabin Attendants Union Christa Ceré.

Forhandlinger brød sammen

Forhandlingerne mellem piloterne og SAS brød sammen mandag, og siden har 200 flymekanikere tilsluttet sig piloternes strejke.

De kabineansatte har ikke varslet strejke, men bliver alligevel omfattet i form af lockout. Det er det omvendte af en strejke, hvor en arbejdsgiver nægter en lønmodtager at komme på arbejde.

- Vi har jo egentlig ikke været indblandet og ikke varslet konflikt. Det er entydigt SAS, der har valgt at lockoute os, siger Christa Ceré.

Ikke behov for de ansatte

Når mange flyafgange er aflyst, er der heller ikke behov for alle kabineansatte i luften.

Så indtil videre har de assisteret med opgaver i terminaler og i "ground service".

Men hvis ikke der bliver fundet en løsning inden natten til tirsdag, træder lockouten af kabinepersonalet i kraft.

Må ikke møde op

Og det betyder, at de ansatte ikke må møde op på arbejde. Omvendt kan de heller ikke tage på ferie i udlandet.

- Lockouten kan godt rode rigtig meget op i medlemmernes ferieplaner. Hvis man har påbegyndt ferie, fortsætter den, og så er man lockoutet, når ferien er forbi.

- Men dem, der har planlagt ferie efter lockoutens ikrafttræden, kan for eksempel ikke tillade sig at tage på en udlandsrejse, siger Christa Ceré.

SAS er født som skandinavisk samarbejdsprojekt

* SAS blev grundlagt i 1946 ved en sammenlægning af de nationale luftfartsselskaber i Danmark, Norge og Sverige.

* Første tur gik til New York 17. september 1946. Turen tog 25 timer, og det var nødvendigt at gøre tre stop på vejen for at tanke.

* Før coronakrisen havde SAS mere end 800 daglige afgange, og om året fløj selskabet omkring 30 millioner passagerer til over 125 destinationer i verden.

* Coronakrisen har dog givet et stort dyk i antallet af afgange og passagerer, og det har naturligt nok gjort ondt på SAS’ økonomi.

* I marts fløj selskabet eksempelvis med omkring en million passagerer. Det var cirka 60 procent færre passagerer end i samme måned året før.

* Sverige og Danmark ejer 29 procent af aktierne i SAS. Tidligere har den norske stat også været aktionær.

* SAS har i alt 13.000 ansatte. Det er dog inklusive deltidsansatte. Opgjort i fuldtidsstillinger har selskabet samlet 11.000 ansatte.

Kilder: SAS og Ritzau.

Har forståelse for konflikt

Selv om kabinepersonalet ufrivilligt inddrages i konflikten, har mange medlemmer en forståelse for piloternes sag, siger formanden:

- Mange af de ting, som piloterne kæmper for, har vi mærket på egen krop. Vi har også måttet opsige utroligt mange i forbindelse med corona, som ikke er blevet genansat.

- I stedet har SAS ansat kabinepersonale i deres datterselskaber under ringere vilkår. Så vi er også ramt rigtig hårdt af det. Derfor tror jeg, at der er en ret stor forståelse for den frustration, piloterne sidder med, siger Christa Ceré.

CAU blev tidligere i år fusioneret med Dansk Metal, hvor også piloter og flymekanikere er repræsenteret.

Pressechef i SAS Danmark Alexandra Lindgren Kaoukji har tidligere kaldt lockoutvarsling af både kabineansatte og flymekanikere for en "naturlig optrapning."

Det kan ske allerede i næste uge.
Det kan ske allerede i næste uge.
Powered by Labrador CMS