Nye priser i Danmark: Dette skal du holde øje med

1. april træder der nye regler i kraft. Dem bør du kende.

Udgivet Opdateret

Der er nye priser på vej i Danmark.

Det er en god ide at sætte sig ind i, hvad det kommer til at betyde for dig som forbruger.

Det kan du se i galleriet over artiklen. 

I år træder nye regler om prismærkning i kraft. De giver blandt andet forbrugerne bedre vilkår, når de skal købe både ny og brugt bil.

Det bliver snart nemmere for forbrugerne at gennemskue, hvad den nye bil koster. Den 1. april i år træder nye regler i kraft, der betyder, at bilforhandlerne altid skal oplyse den samlede pris på bilen inklusive leveringsomkostninger. Hidtil har leveringsomkostningerne været oplyst separat.

Det oplyser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelelse.

– Med de nye regler får forbrugerne nemmere ved at gennemskue, hvad de samlet skal betale for bilen. Det giver dem et bedre udgangspunkt til at sammenligne tilbud og vurdere, hvad bilkøbet betyder for deres økonomi, siger Susanne Aamann, souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Afgørende oplysninger

Formålet er at gøre oplysningen tilgængelig for forbrugerne, da det er en oplysning, der kan være afgørende for deres købsbeslutning.

Fra 1. april 2018 er det blandt andet et krav, at det er den samlede salgspris, som skal oplyses i annoncer til forbrugerne. Kravet gælder for de fleste typer køretøjer, det vil sige personbiler, autocampere, varebiler (op til 2.000 kilo totalvægt), motorcykler, scootere med videre.

– Det er helt grundlæggende for forbrugere, at de får oplyst den samlede pris på det produkt, de overvejer at købe. Helt på samme måde som priser jo skal oplyses inklusiv moms og andre afgifter og gebyrer over for forbrugere, siger afdelingschef i FDMs juridiske rådgivning, Lennart Fogh, FDMs hjemmeside.

Ny markedsføringslov

De nye regler for prismærkning er en konsekvens af den nye markedsføringslov, som trådte i kraft 1. juli 2017. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har efterfølgende gennemgået alle 24 bekendtgørelser med hjemmel i markedsføringsloven. Det har resulteret i en slankning af regelsættet og enkelte nye regler om prismærkning.

Blandt andet er reglerne for skiltning og annoncering med priser blevet samlet i én prismærkningsbekendtgørelse. Tidligere har reglerne været spredt i flere varespecifikke bekendtgørelser, for eksempel for motorkøretøjer og motorbrændstof.

 

Powered by Labrador CMS