Politiet efterforsker usædvanlig svindel-sms

Den kan sagtens fremstå som om den er fra officiel kilde, men det ér altså ikke en ægte opkrævning. Det er et ulovligt svindelnummer, og det er anmeldt til politiet.

Politiet efterforsker lige nu en svindel-sms, der muligvis – ganske utraditionelt – stammer fra Danmark. Modelfoto: Scanpix
Udgivet Opdateret

Mange gange har vi fortalt om, hvordan kriminelle bagmænd forsøger at snyde dig og alle andre til at betale store summer penge til sig. En ny af slagsen er lige nu i omløb, og den er særdeles veludført.

Den kan sagtens ligne en officiel standard-sms sendt ud til kunder hos forsyningsselskabet SEAS-NVE på Syd-/Vestsjælland. Det oplyser virksomhedens presseansvarlige til Newsbreak.dk. Hun har set SMS’en, som den tager sig ud. Det har Midt- og Vestsjællands Politi, der efterforsker sagen, ikke. Alligevel kalder politiet beskeden for usædvanlig.

– Det er sjældent, det foregår direkte på SMS. Som regel er der et link tilknyttet den her besked, som leder en hen på et skummelt sted, siger kommunikationsmedarbejder ved netop politiet, Martin Bjerregaard, til Newsbreak.dk.

Mulighederne undersøges

Midt- og Vestsjællands Politi er lige nu i gang med at undersøge, hvilke muligheder, der er at gå efter i efterforskningen. En af dem er – ikke overraskende – det kontonummer, som SMS’en påstår, at modtageren skal overføre et skyldt beløb til. Det kan nemlig godt vise sig at være dansk.

– Det er ikke nødvendigvis dansk, men hvis det er, så er det jo relativt nemt for os at efterforske. For en dansk bankkonto er let at spore, men så snart det er fra udlandet, så er der ikke meget at gøre. Vores efterforskning slutter ved grænsen, siger Martin Bjerregaard.

Det faktum gør også, at efterforkningen af denne slags sager ofte er meget svær.

Kontonummeret tilhører ikke SEAS-NVE.

Politi og virksomhed: – Slet

Både fra politiet og den ufrivilligt indblandede virksomhed SEAS-NVE er anbefalingen til de, der modtager pågældende SMS, ret tydelig:

– Slet den.

Presseansvarlig i SEAS-NVE, Pia Rosager Dinesen, siger til Newsbreak.dk, at virksomhedens hovedfokus i denne sag er at få udbredt beskeden til kunderne, om at denne besked er uægte.

– Vi er bevidst om det som virksomhed, at man risikerer at blive ramt af denne slags. Vi arbejder på at informere vores kunder om, at de bør slette beskeden, da den ikke er fra os, siger hun.

Powered by Labrador CMS