Politikere klar med nye spærretider for vindmølle-transporter

Ifølge FDM er der allerede et politisk flertal for at indføre nye spærretider for særtransporter - specielt vindmølletransporter.

KLIK VIDERE I GALLERIET OG SE DE MOTORVEJS-STRÆKNINGER, DER FÅR SPÆRRETID FOR SÆRTRANSPORTER (VINDMØLLETRANSPORTER).
KLIK VIDERE I GALLERIET OG SE DE MOTORVEJS-STRÆKNINGER, DER FÅR SPÆRRETID FOR SÆRTRANSPORTER (VINDMØLLETRANSPORTER).
Udgivet Opdateret

Nye spærregler for vindmølletransporter på vej: Fra den 1. juli er det slut med lange særtransporter i myldretiden på de mest trafikerede dele af motorvejsnettet i Jylland og på Fyn. Det skriver FDM.

Årsagen til de nye spærretider er, at de tunge og lange særtransporter med vindmøllevinger snegler sig afsted med 60 kilometer i timen og trækker lange køer efter sig. De sætter kort sagt en prop i trafikken.

Det er Transportministeriet, der har bedt Vejdirektoratet og Rigspolitiet vurdere, om der kan indføres spærretider for særtransporter. Og anbefalingerne ligger nu klar. Du kan se hvilke tre motorvejsstrækninger, der hvor de lange kørertøjer over 50 meter ikke bør kunne køre i tidsrummet fra klokken 06 til klokken 08 og fra klokken 15 til klokken 18 i hverdage, i galleriet her over artiklen.

Største trafikbelastning

Ifølge FDM er strækningerne valgt, da de har den største trafikbelastning og samtidig en stor lastbilandel. Spærretiden bør træde i kraft 1. juli, og der skal være tale om en treårig forsøgsordning. Det foreslås også, at man udbygger en række rastepladser, så der er plads til særtransporter i spærretiden.

– Selvom de største særtransporter kun er en meget lille gruppe i trafikmængden, så er det vores opfattelse, at de har en meget negativ effekt på trængslen, når vi i myldretiden balancerer på kanten af vejenes kapacitet, siger afdelingsleder i FDM, Torben Lund Kudsk til FDM.

Powered by Labrador CMS