Preben blev nær snydt: Nu advarer han mod dette fupnummer
Flink fyr. Ikke så meget pis, fortæller vejlenseren, der senere måtte sande, at det var en svindler.
Hvis du skal sælge noget via internettet, så skal man passe på.
Det må Preben Steen Nielsen fra Vejle sande. Han sidder i kørestol.
I sidste uge var han nær blevet snydt af en svindler:
– Jeg havde en jubilæumsudgave af en Arne Jacobsen svanestol til salg på DBA, fortæller Preben Steen Nielsen til Newsbreak.dk.
En veltalende mand
En veltalende mand, der brugte navnet Oliver K., henvendte sig til vejlenseren.
Preben Steen Nielsen fortæller detaljeret i et opslag på sin Facebook-profil om, hvordan det forløber:
– Oliver K. er usikker på, om stolen kan være i hans Seat på gule plader. Det mener jeg godt den kan, men han insisterer alligevel på, at jeg leverer stolen i Horsens. Det gør jeg gerne, men fornuftig som jeg en sjælden gang er, beder jeg om 2000 kroner i depositum på Mobilepay, hvis jeg skal køre nogen steder med den pis’dyre stol. Oliver virker helt cool med mit ønske, og vi aftaler, at han lige skal give mig et kald, når han har fri fra arbejdet. Det er trods alt meget fint lige at tale med manden inden, tænker jeg, skriver Preben Steen Nielsen i opslaget og fortsætter:
– Lidt over 15 ringer Oliver så. Flink fyr. Ikke så meget pis. Han prøver at presse prisen lidt, men forstår godt at den er fast, nu jeg også skal levere stolen. Vi bliver enige om en straksoverførsel på “depositum” da Oliver ikke har Mobilepay. Jeg sms’er ham mit kontonummer og modtager fem minutter efter en besked fra min bank. I beskeden står der, at Oliver har overført hele beløbet på de 39.000 kroner, men også at pengene først vil være tilgængelige indenfor 24 timer. Begge dele finder jeg underligt og ringer selvfølgelig til min bank.
Banken var rystet over situationen
Og så ringer Preben Steen Nielsen til sin bank – Jyske Bank. Alt imens ringer Oliver K. igen til Preben og spørger om han har modtaget pengene:
– Jeg vil lige have verificeret hos banken, før jeg kører, fortæller jeg ham. Det er helt ok med Oliver, og vi aftaler, at jeg lige smider en sms, når jeg kører hjemmefra. I mellemtiden får jeg fat Jyske Bank. De er rystede over situationen og forsikrer mig om, at sms’en ikke kommer fra dem. At pengene ikke er på vej, og at jeg nok ikke bør køre til Horsens med stolen. Det var altså ét stort og meget troværdigt fupnummer, skriver Preben Steen Nielsen.
Preben Steen Nielsen var på sin vis ikke overrasket over, at det var svindel:
– Jeg var skeptisk og min kammerat havde også advaret mig. Men jeg var da alligevel rystet bagefter, siger Preben Steen Nielsen til Newsbreak.dk.
Han advarer mod dette fupnummer:
– Det var også frækt, at han blev ved med at ringe til mig, fortæller Preben Steen Nielsen med henvisning til, hvad der står i Facebook-opslaget:
– En halv time efter kimede han mig ned. Jeg tog den tredje gang. Hvad siger banken, spurgte han. Jeg fortalte, at de frarådede mig at køre, og at han var en løgner. Det virkede han selvfølgelig dybt overrasket over og tilbød, at sende mig et screenshot af hans konto, hvorfra pengene allerede var trukket. Jeg takkede nej. Oliver blev sur og afbrød opkaldet. Siden da har jeg intet hørt fra ham.
Newsbreak.dk har forgæves forsøgt, at få en kommentar fra Jyske Bank. Vi ville gerne vide, hvor udbredt “scam” er.