Så mange bilister overser cyklister og fodgængere

Tre ud af fire bilister har oplevet at overse en blød trafikant. Det vil sige en cyklist eller en fodgænger. Den primære årsag er manglende synlighed. Foto: Mikkel Østergaard (Cyklistforbundet)
Udgivet Opdateret

Når sommer bliver til efterår, så bliver aftener og morgener mørkere. Det betyder også, at bilister har svært ved at se cyklisterne, når de ikke bruger korrekt lys og især reflekser.

Det er problematisk, at for mange cyklister ikke bruger korrekt lysføring og reflekser i trafikken, når mørket trænger sig på.

Faktisk er det så stort et problem, at tre ud af fire bilister i en ny undersøgelse svarer, at de har oplevet at overse eller være tæt på at overse de såkaldte bløde trafikanter på grund af manglende synlighed.

Undersøgelsen, der er foretaget af Codan og Børneulykkesfonden, viser også, at over halvdelen af alle danske cyklister og fodgængere ikke bruger reflekser i trafikken, når det er efterår eller vinter.

Det skal Årets refleksdag den 22. oktober ændre på.

– Den primære årsag til, at alt for mange danskere lader reflekserne blive derhjemme, er simpelthen, fordi de glemmer dem. Årets refleksdag skal være med til at minde danskerne om, at det nu er tid til at gå med reflekser, fortæller Henriette Madsen, der er generalsekretær i Børneulykkesfonden.

Undersøgelsen viser, at 52 procent af dem, der ikke bruger refleks, svarer, at de glemmer det eller ikke tænker over, at muligheden eksisterer.

Fokus på børnene

Det er primært børn, som refleksdagen skal henvende sig til. Det er der en logisk forklaring på.

– Vi uddanner børnehavebørn til refleksbetjente – netop fordi børn ofte er de bedste til at minde forældrene om at gå med reflekser, siger Henriette Madsen.

Reflekser gør en stor forskel i trafikken. Når det er mørkt, reducerer reflekser risikoen for at blive påkørt med hele 85 procent. Det viser undersøgelser fra Norge, der også peger på, at reflekser gør dig synlig på hele 140 meters afstand, mens du uden reflekser først er synlig på 25-30 meters afstand.

Store bøder

For cyklister er det faktisk et lovkrav, at cyklen er påført korrekt lys og reflekser.

Rådet for sikker trafik har en liste over de forskellige bøder.

For eksempel koster det 700 kroner, hvis cyklen er forkert udstyret, hvad angår reflekser. Det samme gælder, hvis de mangler.

Kører du uden korrekt lys på cyklen, så koster det ligeledes 700 kroner.

Se alle cykelbøderne her.

Powered by Labrador CMS