Sådan bliver du og din MC klar til foråret

Med det gode forårs-vejr kommer motorcyklerne ud. Foto: Iris/Scanpix
Udgivet Opdateret

Med foråret kommer motorcyklisterne ud af gemmerne. Er du og din MC helt klar til landevejene?

Vinterens greb i Danmark er ved at fortage sig, og mange motorcyklister tripper for at komme ud på vejene. Falck giver her et par gode råd til at gøre dig selv og motorcyklen forårsklar.

– Forårstjekket handler i høj grad om sikkerhed. Der skal ikke ret meget til, før det går galt, når man kører på to hjul – og en del uheld kan undgås ved at sørge for at motorcykelen er gjort tip top, og at man er bevidst om at man selv er blevet lidt rusten i de mørke vintermåneder, siger Tinna Østergaard, der er formand for Falcks interne motorcykelklub MC Blålys.

Hun peger på følgende punkter, der er vigtige at få kigget igennem:

Batteriet

Mange motorcykelbatterier er blevet afladet i vinterens løb, hvis ikke du har haft en lader på, så start med at få batteriet efterfyldt med demineraliseret vand og ladet helt op, så får du også kontrolleret, at batteriet kan tage imod strøm. Et MC-batteri holder typisk tre til fem år, så er det ved at være svagt, så få det skiftet. Der er ikke noget mere irriterende en at stå med en MC, der ikke kan starte.

Motorolieskift

Start motoren, lad motoren køre et par minutter. Af med bundproppen og lad olien løbe fra. Ny olie og oliefilter på, start motoren og lad den køre et minuts tid. Fyld efter, hvis det er nødvendigt.

Bremsetjek

Der bør altid være minimum tre millimeter belægning på bremseklodserne. Er der mindre, skal de skiftes. Tjek også bremsevæskestanden – og få bremsevæsken skiftet, hvis den er mere end to år gammel. Arbejde med bremser bør overlades til professionelle.

Kølevæsketjek

Hvis motorcyklen er vandkølet skal væskestanden skal være i orden og kølevæsken være sikret til mellem 25 og 30 graders frost – også selv om du kun kører om sommeren. Kølevæsken indeholder additiver, der beskytter motorens kølesystem indefra.

Kig efter lækager

Kontrollér at pakninger er tætte, og at det ikke drypper fra motorcyklen. Vær især opmærksom på forgaffelen – hvis forgaffelbenene er fedtede kan det være tegn på utætte pakninger.

Kabelsmøring

Husk at få smurt kabler til gas, kobling og på ældre motorcykler, bremserne. Speedometerkablet har også godt af en dråbe olie eller to. Smøremiddel kan købes hos motorcykelforhandlere.

Tjek af lejer

Ryk forgaffelen frem og tilbage og test for slør i kronrørs-lejerne, da et ødelagt leje kan forringe styringen. Få en professionel til at hjælpe dig, hvis du er i tvivl. På hjulene fatter man foroven og forneden og hhenholdsvis skubber/trækker. Mærker man slør, skal lejerne skiftes.

Dæktjek

Dæk er noget af det vigtigste på motorcyklen. Dæk bør ikke være over fem år gamle, selv om der er tilstrækkeligt mønster (mindst tre millimeter anbefales). Kontroller at dæktrykket er i overensstemmelse med instruktionsbogens angivelser. Husk at kontrol af dæktryk sker med kolde dæk.

Lys- og eltjek

Tjek blink, forlys, baglys og instrumentlys og eventuelt elektrisk ekstraudstyr

Kædetjek

En slidt kæde kan udgøre et alvorligt sikkerheds-problem, der kan ødelægge både motorblok og sende køreren alvorligt på afveje. Skal tjekkes for slør og slid og eventuelt udskiftes. Rens og smør kæden jævnligt, så holder den længere.

Husk vask og lakforsegling

Slut af med at vaske motorcyklen, reparér eventuelle stenslag og småskrammer med en lakstift om nødvendigt. Og slut gerne af med en god omgang lakforsegling.

Tjek instruktions-bogen

Motorcykler er forskellige, så for at være helt sikker på, at du har kigget den efter alle de steder, den har brug for, er det en god idé at tjekke instruktionsbogens gode råd

Husk også at tjekke dig selv og dit udstyr. Din hjelm skal være fri for skrammer, og indmaden kan blive løse og mørne med årene. Er din hjelm over fem år gammel, bør du overveje at skifte den ud.

Få dit tøj ud af skabet og se efter, om det kan klare en sæson mere. Tøjet skal både holde kulde og fugt ude samtidig med, at det skal kunne yde dig en effektiv beskyttelse hvis uheldet er ude. Måske skal tekstiltøjet en tur i vaskemaskinen og imprægneres, måske skal læderdragten plejes med fedt, balsam eller olie.

Og husk, at det er længe siden, de andre trafikanter har set motorcykler, så vær opmærksom på, at de ser dig.

Powered by Labrador CMS