Samsung-køleskab har hemmelig funktion

Smartere bliver det ikke

Denne funktion hænger godt sammen med Samsung-køleskabe
Offentliggjort

Samsung har i de seneste måneder testet en funktion, der har skabt både undren og irritation blandt ejere af deres dyreste køleskabe. 

På de såkaldte Family Hub-modeller har skærmen nemlig pludselig vist reklamer, når køleskabet stod i standby. 

Nu får kunderne endelig mulighed for selv at slå funktionen fra. Det skriver The Verge.

Reklamer på køleskabet – nu kan de fjernes

I USA har flere ejere allerede modtaget en systemopdatering, der giver adgang til en ny menu i indstillingerne. 

Her kan man scrolle ned til punktet “Advertising” og deaktivere reklamerne helt.

Ifølge en bruger, der delte oplevelsen på Reddit, forsvandt annoncerne straks efter ændringen: 

“Efter opdateringen kunne jeg bare slå reklamerne fra, og skærmen viser igen kun vejret og uret.”

Det betyder, at køleskabet vender tilbage til den velkendte skærmvisning med informationspaneler i stedet for bannere for tilbud og produkter.

Bekymring for fremtiden

Selvom muligheden for at slå reklamer fra er en klar forbedring, udtrykker flere ejere bekymring for, om funktionen er permanent. 

Nogle frygter, at Samsung senere kan fjerne valgmuligheden igen, når softwaren opdateres.

I Europa, herunder Danmark, er reklamerne endnu ikke blevet aktiveret. 

Skulle de blive rullet ud, håber mange forbrugere, at muligheden for at deaktivere dem følger med fra starten, især i lyset af, at Family Hub-køleskabe typisk koster langt over 15.000 kroner.

Når køleskabet bliver en skærm

Reklamefunktionen er en del af Samsungs strategi om at gøre køleskabet til en aktiv del af hjemmets digitale økosystem. 

Family Hub-modellerne understøtter allerede apps, opskrifter, stemmestyring og mediekontrol, og skærmen bruges i stigende grad som en central hub i køkkenet.

Men spørgsmålet står tilbage: Hvor går grænsen mellem smart funktionalitet og påtrængende annoncer? 

For nu ser det ud til, at Samsung giver valget tilbage til brugerne, og det er der mange, der vil sætte pris på.

Powered by Labrador CMS