SAS med fiks løndumpnings-manøvre: Sådan skal der spares

SAS har besluttet sig for at oprette én base i Spanien og én i London. De skal drives fra Irland.

Fremover får nogle af SAS’ fly hjemsted i England og Spanien. Foto: Jeppe Bjørn Vejlø/Scanpix
Udgivet Opdateret

Luftfartsselskabet SAS går nye veje og opretter to baser uden for Norden – én i Spanien og én i London.

Det oplyser SAS i en pressemeddelelse onsdag morgen.

Praktisk kommer det til at foregå på den måde, at man stifter et irsk datterselskab, der skal stå for at drive de to nye baser.

Ambitionen lyder på at have setuppet klar til den kommende vintersæson.

Det bliver imidlertid kun et mindre antal afgange, der overflyttes til de nye baser.

Det bliver hovedsagelig ruter, der retter sig mod ferierejsende, hvor man er i stærk konkurrence med lavprisselskaber.

– Ved at oprette nye baser kan vi udfylde vores produktion i Skandinavien og på sigt bygge et endnu bredere netværk og en suveræn tidsplan til gavn for vores kunder, hedder det i en udtalelse fra den administrerende direktør, Rickard Gustafson, i pressemeddelelsen.

Ved at oprette baser uden for Skandinavien får SAS mulighed for at ansætte medarbejdere på billigere overenskomster.

Dermed kan lønudgifterne sænkes i selskabet, der er presset af hård konkurrence fra lavprisselskaber, der har benyttet sig af samme metode i årevis.

– Helt på linje med SAS’ strategi om at fokusere på kunder, der rejser ofte til og fra Skandinavien, vil størstedelen af SAS’ hovedfokus fortsat være baseret her, siger direktøren.

Allerede i forbindelse med fremlæggelsen af det seneste årsregnskab i december luftede SAS muligheden for at udflage dele af sin flåde til andre lande.

SAS forventer, at udgifterne til oprettelse af de nye baser vil belaste selskabets økonomi indledningsvis, men på sigt skulle det gerne give udslag i et plus.

De udenlandsk-baserede fly vil få præcis samme indretning og udseende som de øvrige SAS-fly. De vil også leve op til de samme sikkerhedsstandarder.

Powered by Labrador CMS