Se politiets nye – og vilde – våben

Politiet har fået fede maskiner i kampen mod de kriminelle.

Udgivet Opdateret

Det er jo ikke noget særsyn at se de danske betjente på motorcykler.

Men dem – motorcykler, altså – med de høje skærme, det er ikke en del af hverdagsbilledet. Indtil nu.

Flere steder opruster politiet nu med cross-maskiner. (Se i galleriet over artiklen).

Denne gang er det Københavns Vestegns Politi, der i en pressemeddelelse fortæller, at man har være på indkøb.

Fremover vil borgerne på Vestegnen opleve motorcykelbetjente på mindre, lette og hurtige cross-maskiner. Københavns Vestegns Politi har fået nye muligheder for at løse politiopgaver på stier, mellem boligblokke og i terræn.

Nyt i trafikbilledet

Motorcykelbetjente på lette offroad-motorcykler bliver fremover en del af trafikbilledet på Vestegnen.

Københavns Vestegns Politi har nemlig købt og indrettet to nye uniformerede politimotorcykler, som er mindre, væsentlig lettere og konstrueret til også at køre offroad – dvs. uden for asfalt i mere ufremkommeligt terræn, på stier og lignende.

– Vi oplever jævnligt, at gerningsmænd på knallerter stikker af via de mange stisystemer, vi har i politikredsen – det har givet os udfordringer, men nu får de helt klart sværere ved det, siger politiinspektør Mogens Lauridsen, Københavns Vestegns Politi.

Mange muligheder

Politiinspektøren tilføjer, at de mere adrætte, smidige og rappe motorcykler ikke uden videre kører rundt på stier, mellem boligblokke eller i naturområder. De kan sættes ind, når politiet skal løse en konkret politiopgave uden for almindelig asfaltvej, hvor politiets andre tungere køretøjer har begrænsninger. Det kan for eksempel være forbrydelser, hvor kriminelle undviger, humanitære eftersøgninger, ulovlige knallerter, andre færdselsovertrædelser eller mistanker om anden kriminalitet.

Alle færdselsbetjente ved Københavns Vestegns Politi skal kunne køre på maskinerne. De får et supplerende specialkursus med kørsel på offroad-bane og i kuperet terræn.

Politiets cross-maskiner

  • Model: BMW F 700 GS med en 2-cylindret vandkølet rækkemotor på 798 kubik.
  • Ydelse: 55 HK.
  • Køreklar vægt (inkl. udstyr): 209 kilo.
  • Tophastighed: Cirka 190 km/t.
  • Den er konstrueret med højere tyngdepunkt, højere frihøjde og kraftigere affjedring til kørsel på landevej og i terræn.

Det er dog ikke kun på Vestegnen, hvor off-roaderne er kommet i garagen. I september 2017 kunne også kollegerne i København berette, at man havde fået nye, terrængående maskiner.

Powered by Labrador CMS