Sikkerhedstjek skrottet: Kvinde revet ind under tog

Kystbanen har genindført sikekrhedstjek ved afgang, efter en episode sidste år, hvor en kvinde blev slæbt med og røg ind under tog, efter hendes frakke sad fast i døren.

Udgivet Opdateret

I 2010 besluttede DSB First at droppe et sikkerhedstjek på regionaltogene på Kystbanen. Togene skulle bruge mindre tid på stationerne for bedre at kunne overholde deres køreplan, og derfor afskaffede DSB First med Trafikstyrelsens godkendelse et manuelt sikkerhedstjek ned langs toget, inden togføreren fik lov til at køre.

Kontrolløren – også kaldet trainmanageren – skulle ikke længere stikke hovedet ud af et vindue eller en dør og kigge ned langs toget for at sikre sig, at alt var som det skulle være, efter at dørene havde lukket sig.

En dramatisk og livsfarlig sitution på Nørreport Station i februar 2015 har dog fået DSB First til at genindføre tjekket.

Nu har Havarikommissionen offentliggjort en rapport om den voldsomme episode.

Revet med af tog

Den fandt sted på Nørreport Station den 18. februar 2015 klokken 16.47, hvor en kvinde havde travlt med at komme hjem til Rungsted og hente sit barn.

Da hun kom ned ad trapperne til perronen, holdt der allerede et tog. Hun skyndte sig under noget forvirring at finde sit klippekort og en klippekorts-stander, mens toget stadig blev holdende på sporet. Netop da hun havde klippet, og var på vej hen mod toget, begyndte dørene at lukke, og hun nåede ikke ind.

Da kvinden nåede hen til toget forsøgte hun uden held at få dørene til at åbne igen. Det var først, da toget begyndte at køre, og hun ville træde tilbage fra døren, at hun opdagede, at hendes frakke havde sat sig fast i døren, fremgår det af Havarikommissionens redegørelse.

Hun forsøgte at rive frakken fri, da toget begyndte at køre, og en anden person på perronen opdagede det, og forsøgte at hjælpe hende, men frakken blev siddende.

“Hun løb kort med toget for efter få meter at falde på perronen, hvorefter hun blev slæbt hen ad perronen og efter yderligere 4-5 meter blev trukket ned i mellemrummet mellem tog og perron og blev under toget slæbt med et stykke over betonsvellerne. Passageren, der nu lå under det kørende tog, kom fri af toget da pelsfrakken gik op i syningerne. Efter at togets bagende havde passeret hende, rejste hun sig op fra sporet og blev hjulpet op på perronen af ventende passagerer, kort inden næste tog ankom,” skriver Havarikommissionen.

Kvinden slap efter omstændighederne nådigt fra uheldet med en hjernerystelse og nogle hårde knubs.

Kunne være undgået

Havarikommissionen konkluderer, at uheldet formentlig ikke var sket, hvis DSB First ikke havde afskaffet efterkontrollen af togene, hvor trainmanageren skulle kigge ud og tjekke, at alt var i orden, efter dørene var lukket.

I redegørelsen fremgår det, at der siden 2010 er registreret 13 lignende hændelser på togstrækningen, hvor passagerer har fået kropsdele eller tøj i klemme i dørene.

Havarikommissionen konkluderer, at uheldet skyldtes, at der ikke fandtes sikkerhedsmæssige foranstaltninger – som for eksempel den afskaffede efterkontrol – der kunne sikre, at der ikke var personer eller ting i klemme i dørene.

Dørene har en sensor, der kan registrere, hvis der sidder større ting i klemme i dørene. Men sensorerne reagerer ikke nødvendigvis, hvis genstandene er mindre en 3,5 cm.

Da DSB First tre måneder efter uheldet valgte at genindføre efterkontrollen, har Havarikommissionen ikke nogen anbefalinger om nye tiltag, der kan forebygge lignende uheld.

Powered by Labrador CMS