Skidt nyt om elbiler
Kulden har en betydelig indvirkning på elbilers rækkevidde om vinteren
En ny test udført af FDM og seks søsterklubber afslører, at kulden har en betydelig indvirkning på elbilers rækkevidde om vinteren.
Testen, der simulerede motorvejskørsel i Tyskland ved 0 grader, viste, at flere elbiler får deres rækkevidde halveret i forhold til den officielle WLTP-norm.
Mercedes-Benz EQS klarede sig bedst ved at gennemføre en 582 km lang testrute med en restrækkevidde på 18 km.
Det skriver FDM.
Effektivitet og aerodynamik
Effektivitet og aerodynamik viste sig at være afgørende faktorer i testen.
Mercedes, VW og Tesla var blandt de mest effektive modeller, mens Renault Scenic, MG 4 og Volvo EC40 havde det højeste forbrug.
Porsche Taycan imponerede med sin lynhurtige opladning, der gav 370 km rækkevidde efter blot 20 minutters opladning.
Til sammenligning klarede Tesla Model 3 sig dårligere i vintertesten med kun 207 km efter samme opladningstid.