Skræmmende nyt om dødsulykke

Der skulle have været sat bomme op ved overkørslen i Trustrup, hvor en familie blev ramt af tog fra Letbanen. To af familiens medlemmer omkom.

Den 6. juli blev en norsk familie ramt af toget på Grenaabanen. To omkom. Nye oplysninger viser, at der skulle have været sat bomme op ved jernbaneoverkørslen fem uger før dødsulykken. KLIK FOR MERE Foto: Scanpix
Den 6. juli blev en norsk familie ramt af toget på Grenaabanen. To omkom. Nye oplysninger viser, at der skulle have været sat bomme op ved jernbaneoverkørslen fem uger før dødsulykken. KLIK FOR MERE Foto: Scanpix
Udgivet Opdateret

En norsk familie blev i starten af juli ramt af et tog på Letbanen. Det skete ved jernbaneoverkørslen i Trustrup. En 34-årige far og hans syv-årige søn døde, mens moren og datteren, der også var i bilen, blev kvæstet.

Nye oplysninger, som Berlingske er kommet i besiddelse af, viser, at der skulle have været sat bomme op ved netop den jernbaneoverkørsel den 1. juni. Men de blev ikke sat op.

Ingen bomme

I maj tog Aarhus Letbane, som står for driften af togene på Letbanen, Grenaabanen i brug.

Det var planen, at der skulle sættes bomme op ved flere af Grenaabanens overkørsler.

Grunden til det var, at de skulle fungere som en sikkerhedsforanstaltning, så togenes hastighed kunne øges fra 75 kilometer i timen til 100 kilometer i timen på strækning. Den øgede hastighed kunne nemlig sikre flere togafgange.

Meningen var, at der skulle have været sat bomme op ved overkørslen i Trustrup den 1. juni. Men bommene er aldrig blevet sat op.

Sat på standby

I løbet af foråret 2019 overtog Aarhus Letbane ansvaret for Grenaabanen fra Banedanmark.

Aarhus Letbane skulle efter overtagelsen godkendes som infrastrukturforvalter, og det er den godkendelse, der har forsinket arbejdet med at få sat bomme op.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Opsætningen af bommene er rykket til den 1. oktober, lyder det fra Aarhus Letbane.

Uenige om ansvaret

Hvis man spørger Banedanmark, som var dem, der var i gang med at sætte bommene op inden overdragelsen, så ligger ansvaret for, at bommene endnu ikke er sat op hos Aarhus Letbane, fordi de som infrastrukturforvalter har ansvar for sikkerheden omkring Grenaabanen.

Hvis man omvendt spørger Aarhus Letbane har piben en anden lyd.

Aarhus Letbane har søgt om godkendelse af alle overkørsler på Grenaabanen. Overkørslen 102 er sikkerhedsgodkendt til 75 km/t, og på det grundlag er Aarhus Letbane ansvarlig som infrastrukturforvalter. Hastighedsopgraderingen, hvilket indebærer etablering af bomme, for at Aarhus Letbane kan øge hastigheden til 100 km/t, er under Banedanmarks ansvar,” skriver Aarhus Letbane i en mail til Berlingske.

Havarikommissionen er i gang med at undersøge sikkerheden på overkørslen ved Trustrup.

Powered by Labrador CMS