Søstrene Grene sender sit nips på global ekspansion

Søstrene Grene, der åbnede sin første butik i Aarhus i 1973 har store planer om ekspansion i kæden verden rundt. Foto: Google Street View
Udgivet Opdateret

Søstrene Grene vil gøre Tiger kunsten efter og planlægger at fordoble antallet af butikker på to år.

Søstrene Grene har for længst overgivet nips-foretagenet til sønnerne, og det er således brødrene Mikkel og Cresten Grene, der i dag står bag virksomhedens ekspansion. Ja, man kan hurtigt fare vild i familietræets forgreninger, men foretagenets regnskab og ekspansionsplan er ikke til at tage fejl af.

I løbet af de kommende to år planlægger virksomheden at fordoble antallet af butikker til over 200, særligt med fokus på Frankrig og Spanien som nye markeder, erfarer Børsen. Søstrene Grene følger dermed i fodsporene på Tiger, der indtil nu har åbnet små 500 butikker på 25 markeder. De to butikskæder sælger varer i de samme prisbillige segmenter, men ligner ellers ikke hinanden.

Hvor Tiger i 2012 overgik til at blive kapitalfondsejet, holder brødrene Grene fast i, at deres foretagende skal forblive familieejet.

»Vi får da henvendelser fra kapitalfonde og andre, der er interesserede i at købe os, og vores advokat spørger også en gang i mellem, om han da ikke skal se lidt mere på nogle af dem. Men nej. Med nye ejere eller medejere er der fare for, at der kommer et kortsigtet fokus ind i virksomheden. Det vil vi ikke,« siger administrerende direktør Mikkel Grene til Børsen.

En anden forskel er, at Grene kun ejer tre butikker selv. Resten er drevet af franchisetagere, der selv betaler lokaler, personale og så videre. Det betyder, at Grene selv får en mindre del af avancen, til gengæld skal der ikke skal lige så meget kapital til for at gennemføre en ekspansion.

Brødrene Grene ejer konceptet og laver aftaler med franchisetagere gennem selskabet SG Holding. Selskabet øgede sidste år sin indtjening  til 38 millioner kroner og forventer yderligere stigning i de kommende år. Dermed kan de to ejere ifølge Børsen udbetale et udbytte til sig selv på 5 millioner i 2014/2015 mod 2 millioner kroner året før.

Søstrene Grene har desuden formået at opbygge et community  af loyale kunder på facebook med over en halv million følgere. Det er et led i konceptets markedsføringsstrategi, der i sær er rettet mod de sociale medier, som virksomheden har investeret stærkt i over flere år.

Powered by Labrador CMS