Spilfirma vil købe Candy Crush for 40 milliarder kroner

Foto: PHILIPPE HUGUEN/Scanpix (Arkivfoto)
Udgivet Opdateret

En af verdens største computerspilfabrikanter vil købe et af de absolut mest populære spil på mobilenhed.

Candy Crush. Spillet, hvor det handler om at matche slik for at knuse det på sin smartphone eller tablet, hører under King Digital Entertainment, som computerspilselskabet Activision Blizzard vil købe for 5,9 milliarder dollar (knap 40 milliarder dollar).

Candy Crush har opnået popularitet verden over og grebet både børn og vokse, som har svært ved at lægge spillet fra sig.

Activision Blizzard står bag computerspil som “Diablo”, “World of Warcraft” og “Call of Duty”, og selskabet siger i en udtalelse, at købet vil “skabe en af de største globale underholdningsnetværk med over en halv milliard månedlige brugere i 196 lande”.

Blizzard siger videre, at forventningen er, at tilføjelsen af selskabet King vil positionere virksomheden som en “global leder i interaktiv underholdning på tværs af mobil-, konsol- og pc-platforme”.

Opkøbet vil “positionere selskabet til fremtidig vækst”, lyder det.

Siden 2003 har King Digital skabt en “af de største spillenetværk på mobil og Facebook med 474 millioner aktive brugere i det tredje kvartal”, siger topchefen for King, Riccardo Zacconi, i en udtalelse.

Spillet “Call of Duty” er en af de bedst sælgende konsolspil i verden, mens det vanedannende “Candy Crush” er blandt de mest populære spil på mobile enheder.

Købet er godkendt af begge selskabers bestyrelser, og Kings aktionærer modtager 18 dollar per aktie, hvilket er 20 procent over lukkekursen fra 30. oktober.

/ritzau/

Powered by Labrador CMS