Strande bliver frie for olie tirsdag

Skib fik advarsel, inden det stødte på grund og slog hul på brændstoftank. Folk kan sende foto af olieklatter.

Hos Vessel Trafic Service i Korsør ved Storebæltsbroen fulgte man det portugisiske containerskibs rute fredag. Det blev advaret, oplyser Maritime Danmark (arkivfoto). Foto: Sundogbaelt.dk/Free
Udgivet Opdateret

Tirsdag regner myndighederne med at gå i gang med at rydde op efter olieforurening på Endelave og kysten mellem Vejle og Horsens. Det siger beredskabsdirektør Dennis Ottosen fra Sydøstjyllands Brandvæsen.

Indtil videre vurderes forureningen fra containerskibet “Victoria” at have et overskueligt omfang, lyder det fra politiet mandag.

Fugle smurt ind i olie

Det 179 meter lange skib ramte grunden fredag aften. Flere steder – også på nordkysten af Fyn – er der efterfølgende set olieklatter. Og der er også meldinger om fugle indsmurt i olie.

Mandag middag er “kun ganske få fugle” ramt af forureningen, fremgår det af en pressemeddelelse fra politiet.

Hvis borgere ser olieklumper, skal de ringe til enten Sydøstjyllands Politi, Fyns Politi eller Østjyllands Politi. Man må meget gerne sende en mms-besked med foto til 72 58 31 19.

Olie fosser ud af hul

I Forsvarets Operationscenter fortæller man, at en helikopter og et fly fortsætter med at lede efter spildt olie fra skibet, som ramte grunden nordøst for Fyns Hoved. Uheldigvis blev der slået hul skibets brændstoftank.

En dykkerundersøgelse ventes mandag at klarlægge skaderne på skibets brændstoftank. I weekenden måtte denne undersøgelse udskydes på grund af dårligt vejr.

“Victoria” havde kurs mod Fredericia, da uheldet skete. Ifølge nyhedsportalen Maritime Danmark blev skibets besætning advaret om risikoen for at støde på grund.

Kaptajn ignorerede advarsel

Hos Vessel Traffic Service (VTS) i Korsør overvåger man skibstrafikken, og herfra orienterede man besætningen om de mange grunde i det område, som “Victoria” sejlede ind i.

Ifølge chefen for VTS Storebælt, Jørgen Brandt, er det op til skibschefen at beslutte, om man vil følge de råd, som VTS kommer med.

– Vi har ingen bemyndigelse til at give skibene ordrer. Det er kaptajnen, der bestemmer, siger Jørgen Brandt til Maritime Danmark.

/ritzau/

Powered by Labrador CMS