Swoosh – og nu er Zlatan væk

Zlatan Ibrahimovic Foto: JENS DRESLING/POLFOTO
Udgivet Opdateret

Et brud i et af de største sponsorssamarbejder i fodboldverdenen ligner en realitet efter Zlatan Ibrahimovic’ støvle-stunt.

Zlatan Ibrahimovic er nærmest blevet synonym med sportsfirmaet Nike efter et otte år langt og frugtbart samarbejde.

Det skulle angiveligt være den målfarlige angriber, der dropper samarbejdet, hvilket kom til udtryk i weekenden, da svenskeren gjorde comeback for sin franske klub Paris Saint-Germain. Efter at have været ude i længere tid med en skade i hælen, blev han skiftet ind i anden halvleg mod Marseille.

Og han havde ganske vist et par støvler fra Nike på fødderne, men støvlerne – af mærket Nike Tiempo Legend V – var farvet helt sorte, så man nærmest ikke kunne se Nike-logoet.

Nede fra det franske – og journalister på Twitter – forlyder det, at Zlatan Ibrahimovic i sidste måned afviste at forlænge aftalen med den amerikanske sportsgigant.

Svenskeren har ellers været en helt central figur i Nikes reklamer og kampagner de seneste år, ligesom han også har haft sin egen verdensomspændende kampagne, der gik under navnet #DareTo-Zlatan.

Har spillet i Puma

Det har naturligvis sat spekulationer i gang om, hvilket firma der i stedet vil forsøge at få fingrene i den 195 cm høje reklamesøjle.

Zlatan Ibrahimovic har tidligere i sin karriere spillet i støvler fra Puma. Og det virker ikke usandsynligt, at de to parter kunne etablere et samarbejde. Svenskeren vil i hvert fald passe godt ind i flokken af andre kontroversielle sportsstjerner.

Puma har allerede aftaler med atletikstjernen Usain Bolt og Liverpool-spilleren Mario Balotelli, der deltager i kampagnen ’Calling all troublemakers eller ’Kalder alle ballademagere. Et slogan svenskeren ville passe perfekt til.

Faktum er i hvert fald, at han bliver dyr at hente, men det vil nok ikke forhindre alle store sportsmærker i at få Zlatan til at spille i deres støvler.

Det er dog heller ikke umuligt at forestille sig, Nike kan formilde svenskeren og få ham overtalt til at skrive under på en ny aftale. Det kunne gøres ved, at firmaet lavede en støvle dedikeret til Zlatan Ibrahimovic, som man f.eks. har set Adidas gøre med Manchester Uniteds Robin van Persie. Hollænderen spiller i støvlen ’Adidas van Persie.

Og spørgsmålet er også, om Nike er klar til at lade de mange års ’branding med Zlatan løbe ud i sandet. Det er nemlig vigtigt for Nike, Puma og Adidas at have store fodboldnavne til at deltage i reklamer og spille i deres støvler.

Derfor er der også store penge på spil, når kontrakter skal tegnes. I øjeblikket er svenskeren ikke blandt de højest betalte stjerner i fodboldverdenen, og det kan være grunden til, han ønsker at bryde med Nike.

Powered by Labrador CMS