Taxaselskab starter priskrig med Uber: Priser sættes ned

Taxa firmaet 4x27 er nu så presset af Uber i Storkøbenhavn, at de sænker prisen på taxameteret.

Københavnsk taxaselskab rasler med sablen og sætter prisen ned for at konkurrere med Uber. Foto: Leonhard Foeger/Reuters
Udgivet Opdateret

Med over 1000 biler kørende rundt i Storkøbenhavn er Uber blevet en alvorlig konkurrent for taxiselskaberne. Så alvorlig at Taxi 4×27 nu prøver at gå i priskrig med Uber. Det skriver Avisen.dk.

Selskabet skærer fra 1. maj en fjerdedel af prisen i bestemte takstperioder. Det oplyser direktør Thomas R.B. Petersen til Avisen.dk. Han er leder af bestillingskontoret, hvis fulde navn er Taxi 4×27 Amager-Øbro.

– Fra 1. maj går vi i priskrig med Uber. Vi sætter taksterne ned med 25 procent på bestilte taxier på den såkaldte kilometertakst 1, oplyser Thomas R.B. Petersen, og fortsætter:

– Det vil sige, at prisen på en kilometers kørsel falder fra 15,25 kroner til 11,44 kroner. Dog med undtagelse af myldretiden fra klokken 7.00 til 9.00 og 15.00 til 17.00.

Han vil ikke sidde med hænderne i skødet og se på, at Uber stille og roligt tager kunder fra Taxi 4×27, der i dag har 250 hyrevogne tilknyttet.

Venter øget konkurrence

Prissænkningen skyldes dog også, at selskabet venter øget konkurrence i fremtiden.

I Folketinget er man blandt andet på grund af Ubers indtog ved at varme op til en revision af taxilovgivningen. Politikerne afventer dog i første omgang en række retssager mod Uber-chauffører.

Tirsdag er der retssager mod seks Uber-chauffører i Københavns Byret. Her håber Thomas R.B. Petersen, at chaufførerne bliver dømt.

Dansk Taxi Råd så gerne mere konkurrence på taximarkedet – men konkurrencen bør være på fair og lige vilkår, siger direktør Trine Wollenberg.

I dag er der fastlagt maksimale priser for taxiture i Danmark. Imens kan Uber helt selv fastlægge deres priser efter udbud og efterspørgsel. Blandt andet kan Uber hæve priserne drastisk, når efterspørgslen er stor, for derved at tiltrække flere chauffører til et område.

Hvis selskaberne selv kan bestemme priserne, kan der komme flere taxiprodukter på hylderne, forudser Trine Wollenberg.

Uber – samkørsel eller taxa

Forsvarerne af Ubers metoder mener, der er tale om samkørsel, fordi en privatperson stiller sin egen vogn til rådighed og tilbyder et “lift” mod betaling.

Den køber de traditionelle taxa-selskaber og -vognmænd dog ikke. De står fast på, at der er tale om konkurrenceforvridning, fordi Uber tilbyder samme service som de. Kunderne har dog taget godt imod Uber, der indtil videre findes i København. Priserne er i hvert fald til at leve med. Det viste en test i Ekstra Bladet tidligere i år.

Powered by Labrador CMS