Telefon-firma meldt til politiet for at sælge brugte Iphones som nye

Man må ikke reparere en telefon og sælge den som ny. Forbrugerombudsmanden har derfor politianmeldt firma.

Firmaet Phonetrade er meldt til politiet for at sælge brugte telefoner som nye. Foto: Colourbox.
Udgivet Opdateret

Firmaet Phonetrade og deres ejere er flere gange blev omtalt i medierne som de rene gulddrenge, når det kommer til at sælge og reparere telefoner.

Helt denne status har de dog ikke hos Forbrugerombudsmanden. Hun har nemlig anmeldt firmaet til politiet. Det oplyser Forbrugerombudsmanden selv i en pressemeddelelse.

Ifølge hende har forretningen nemlig vildledt sine kunder ved blandt andet at skrive:

”Spar 800 kr. på en Helt Ny iPhone 5 (16GB) i dag!” og ”HELT NY 16GB iPhone 5S – fra 1.949,-”.

Det er der som sådan ikke noget galt i at skrive, medmindre man, som Phonetrade, solgte såkaldt pre-owned iPhones. En pre-owned iPhone er en iPhone, der har haft en anden ejer, og som derfor ikke er fabriksny.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at der med formuleringen ”Helt ny” skabes en forventning hos forbrugeren om, at de får en fabriksny iPhone. Derfor skal det tydeligt fremgå af markedsføringen, at der er tale om en pre-owned iPhone, så forbrugerne ved, at de ikke får en fabriksny iPhone. Det har der ikke gjort i dette tilfælde.

Vildledende sammenligning

Phonetrade har også markedsført sig under sloganet ”Danmarks billigste iPhones”, men prissammenligningen var lavet mellem virksomhedens pre-owned iPhones og konkurrenters fabriksnye iPhones. Forbrugerombudsmanden vurderer, at sloganet er vildledende, fordi prissammenligninger skal basere sig på produkter af samme art og kvalitet.

Gav eget firma gode karakterer

To ejere i Phonetrade har desuden anmeldt virksomheden til topkarakter på virksomhedens Facebook-side uden at oplyse, at de ikke var almindelige forbrugere. Det anser Forbrugerombudsmanden også for vildledende markedsføring.

Forbrugerombudsmanden politianmelder Phonetrade for at overtræde markedsføringslovens forbud om vildledning i fem tilfælde. Markedsføringen har fundet sted på virksomhedens hjemmeside, på Facebook og i virksomhedens fysiske butikker.

Phonetrade er endnu ikke vendt tilbage på Newsbreak.dks henvendelse, men til Ekstra Bladet har medejer og marketingsansvarlig Morten Zachariasen udtalt, at firmaet ikke med vilje har vildledt kunderne.

– Annoncerne, som lå på Facebook et par uger sidste sommer, manglede ganske enkelt et ord. Der skulle have stået HELT NY STAND – og ikke bare HELT NY. Så ordet ‘stand’ er ved en fejl faldet ud, siger han til Ekstra Bladet.

‘Det gør alle’

Om de gode anmeldelser på Facebook, man altså selv har skrevet, siger Morten Zachariasen til Ekstra Bladet:

– Min påstand er, at alle firmaer, der starter en Facebook-profil op, får venner og bekendt til at gøre det samme.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

– Når man markedsfører en iPhone som ”helt ny”, må forbrugerne forvente, at iPhonen er fabriksny. Undlader man at fortælle, at iPhonen har haft en anden ejer, er markedsføringen vildledende.

Kunder bruger brugeranmeldelser

Christina Toftegaard Nielsen fortæller, at brugeranmeldelser spiller ofte en rolle, når forbrugerne beslutter, hvem de handler hos. Det er derfor vigtigt for både forbrugerne og for konkurrencen virksomhederne imellem, at brugeranmeldelser er troværdige. Og det er ulovligt, når virksomhedsejere anmelder deres egen butik til topkarakter under påskud af at være almindelige forbrugere.

Flere klager over firmaet

Forbrugerombudsmanden har taget sagen op på baggrund af flere klager fra forbrugere.

Powered by Labrador CMS