Tesla kan blive en million dyrere i DK

Hvis el-biler får samme afgift som traditionelle biler, vil prisen på en Tesla ryge gevaldigt i vejret. Arkivfoto: Iris/Scanpix
Udgivet Opdateret

Hvis afgiftsfritagelsen på elbiler ikke forlænges i 2016, kan priserne på elbiler stige voldsomt. Læs her hvor dyre de bliver.

Har du længe overvejet at købe bil med en el-motor, bør du måske snart overveje at købe.

Prisen på elbiler i Danmark kan nemlig stige betragteligt allerede fra årsskiftet, hvis den nuværende afgiftsfritagelse for elbiler ikke forlænges i 2016, som den nye skatteminister ifølge fagbladet Ingeniøren lægger op til.

I dag beskattes biler ud fra deres værdi. Hvis elbilerne skal beskattes som almindelige personbiler, vil prisen på den meste solgte elbil i Danmark, Nissan Leaf, stige fra den nuværende startpris på 199.900 kroner til lige under en halv million – 498.445 kroner.

Den fjerdemest solgte elbil sidste år, Renault Zoe, vil stige fra en startpris på 161.400 kroner til 390.645 kroner.

Og den pris vil være uspiselig for de fleste, vurderer pr- og informationschef i Renault Danmark, Søren Hyltoft Thomsen.

– Hvis man fjerner afgiftsfritagelsen, fjerner man også grundlaget for elbiler i Danmark. De vil simpelthen blive for dyre, siger han.

Renault forventer indtil videre at få en afklaring på afgiftsspørgsmålet, som fortsat vil gøre det attraktivt at købe miljøvenlige biler i 2016.

Men tør man ikke vente, er den naturlige opfordring fra Søren Hyltoft Thomsen klar:

– Jeg ville da skynde mig at købe en elbil i dag, siger han.

Ingen andre lande har registreringsafgift på elbiler

Hos elbilernes brancheorganisation Dansk Elbil Alliance hæfter man sig ved, at ingen andre lande har registreringsafgift på elbiler i dag.

– Selvfølgelig skal elbiler betale afgift på et tidspunkt, men ser man bort fra Finlands beskatning på 2,5 procent, er der ingen andre lande, hvor elbiler betaler registreringsafgift. De giver derimod elbiler et tilskud, skriver branchechef, Lærke Flader, i en mail.

Hun frygter, at investorer og producenter af elbiler helt vil gå uden om Danmark i fremtiden, hvis politikerne fjerner afgiftsfritagelsen og ikke kommer med andre tiltag, der giver elbiler fordele i Danmark.

Uvisheden om elbilerne kommer efter, at fagbladet Ingeniøren udgav en artikel forleden, hvor den nye skatteminister Karsten Lauritzen (V) satte spørgsmålstegn ved, om elbilerne også fremover skal være 100 procent fritaget for registreringsafgift.

Ministeren lægger i stedet op til en samlet omlægning af bilbeskatningen i Danmark, som ikke kun tilgodeser elbiler, men også hybridbiler og andre miljøvenlige personvogne.

Hvordan denne omlægning konkret kan tage sige ud, har skatteministeren dog ikke et bud på endnu, men det er sikkert, at den nuværende model for afgiftsfritagelse ikke fortsætter i 2016, siger han til Ingeniøren.

Det har indtil videre ikke været muligt at få en uddybende kommentar fra ministeren.

På Twitter har Karsten Lauritzen dog reageret på artiklen i en kommentar til Ingeniørens overskrift, “Venstre dropper afgiftsfritagelse for elbiler”:

– Det er vist en redaktionel stramning. Der er ikke finansiering nu. Den skal først tilvejebringes, præcis som den tidligere regering, skriver ministeren på Twitter.

Fakta:

Registreringsafgift for almindelige personbiler udgør pr. 1. januar 2015: 105 pct. af beløb indtil 81.700 kroner og 180 pct. af beløb derudover, hvis man ser bort for evt. skatterabatter på brændstofforbrug (Kilde: Skat).

Priseksempler med en afgift på 105 og 180 procent:

VW e-up:

Førpris: 186.315 kroner. Pris i 2016: 460.407 kroner.

Tesla Model S (70D):

Førpris: 563.000 kroner. Pris i 2016: 1.515.125 kroner.

/ritzau/FOKUS

Powered by Labrador CMS