Traktorer og biler skal rumme hinanden

Udgivet Opdateret

Giv plads, vis hensyn og udvis gensidig forståelse. Det er budskabet i en ny kampagne målrettet bilister og traktor-førere på landevejene

Midt- og Vestjyllands Politi og landbrugserhvervet er gået sammen om en trafikkampagne, der er gået i luften torsdag.
Målet med kampagnen er at nedbringe antallet af trafikulykker, hvor landbrugskøretøjer er involveret. Hovedbudskabet er klart: Traktorførere og bilister skal lære at forstå hinanden bedre.

Kampagnens omdrejningspunkt er en animationsfilm, der kærligt og ærligt sætter spot på, hvordan vi gebærder os i trafikken, og hvordan vi sammen kan gøre vejene mere sikre.

Fælles mål

Landbruget ved godt, at landbrugs-køretøjer fylder meget på vejene. Der har de sagt ja til en invitation fra Midt- og Vestjyllands Politi om at fælleskab at sætte fokus på trafiksikkerheden med de langsomt-kørende landrugs-køretøjer.

– Vi skal gøre vores for at nedbringe antallet af ulykker. Det var derfor oplagt at arbejde sammen med politiet, fortæller Mogens Kjeldal DM&E, der er tovholder for Færdselsgruppen, der står bag kampagnen.

Gruppen består af medlemmer fra forskellige organisationer med tilknytning til landbruget.

– De mange ulykker på landevejene er en stor udfordring for os. Vi har en stor interesse i at skabe mere tryghed på vejene for både føreren af de langsomtgående køretøjer og bilisterne. Opgaven kunne vi ikke løse alene, så derfor indgik vi en ”co-creation” med de andre aktører, hvor vi sammen ser på problemet, fortæller leder af færdselsafdelingen, Henrik Mørk Glintborg.

Arbejdet var en øjenåbner for alle parter og gav mange spor, der kunne være relevante at arbejde med. Deltagerne blev klogere på hinanden og deres ageren i trafikken.

– I fællesskab valgte vi at fokusere kampagnen på at skabe gensidig forståelse mellem fører og bilister for, hvordan man opleves i trafikken og hvordan man sammen kan gøre vejene mere sikre, fortæller Dorte-Pia Ravnsbæk, Midt- og Vestjyllandspoliti.

Var kun tiltænkt maskin-førerne – men det ændrede sig hurtigt

Den første tanke i arbejdsgruppen var, at kampagnen skulle målrettes maskin-førerne, men det gik hurtigt op for gruppen, at det var nødvendigt også at tænke på bilisterne:

– Vi fandt ud af, at det var vigtigt at nå en langt bredere målgruppe. Det centrale har været at vise, hvordan vi sammen kan hjælpe hinanden sikkert på vej, fortæller Kathrine Blæsbjerg fra Landbrug & Fødevarer, som koordinerer trafikkampagnen for Færdselsgruppen.

Færdselsgruppen anerkender, at det er rigtig svært at ændre adfærd. Men med kampagnen her håber de, at de når et stykke af vejen – det bliver et langt sejt træk.

Se videoen øverst i artiklen.

Powered by Labrador CMS