Turister strømmer til København: Det vil de se

Over en halv million turister landede i årets tre første måneder i den danske hovedstad. Se listen over de største turistmagneter her.

Udgivet Opdateret

Hvis du planlægger at lege turist i din egen hovedstad, skal du nok tage højde for en hårdere kamp end vanligt om pladsen ved de store attraktioner.

Alene i årets tre første måneder ankom flere end en halv million turister til Københavns Lufthavn, hvilket er en stigning på 27,2 procent, viser en ny analyse fra lufthavnen.

De mange nye flyruter til og fra København er med til at tiltrække turister fra især lande som USA, Storbritannien, Tyskland, Spanien og Italien.

– Danmark er rykket op på listen over interessante rejsemål for rigtig mange, i takt med at vi får åbnet nye flyruter. I dag har vi mere end 150 direkte ruter og mange daglige afgange, siger administrerende direktør i Københavns Lufthavn Thomas Woldbye.

Hos turistorganisationen Wonderful Copenhagen konstaterer man, at antallet af overnatninger i hovedstadsområdet sammenlignet med samme periode sidste år er steget med 146.000 til 1,7 millioner. Det er en stigning på 9,2 procent.

Hvis den udvikling fortsætter, runder København for første gang nogensinde 10 millioner overnatninger på et år, lyder det fra organisationen.

Men hvilke attraktioner tiltrækker de mange turister i kampen mod eksempelvis Paris’ Eiffeltårnet, British Museum i London og La Segrada Familia i Barcelona?

Det allerstørste trækplaster i København ligger midt i byen og havde 4,7 millioner besøgende på 254 åbningsdage i fjor.

– Uanset hvilken opgørelse man kigger på, er Tivoli ubestridt hovedstadens mest besøgte attraktion på tværs af danske og udenlandske gæster, fortæller Emil Spangenberg, kommunikationschef i Wonderful Copenhagen.

Har man nogensinde besøgt en attraktion som Den Lille Havfrue på Langelinie på en lun sommerdag, er man ikke i tvivl om, at den også står højt på gennemsnitsturistens todo-liste.

Men de åbne attraktioner med gratis entre er svære at vægte i forhold til hinanden, lyder det fra Wonderful Copenhagen.

Til gengæld er det let at vurdere de attraktioner, som turister kan få rabat til ved at købe et Copenhagen Card, der gælder i 24, 48 eller 72 timer.

Sidste år blev der solgt 141.000 af slagsen. Og samlet blev der registreret 742.000 besøg med kortet hos de attraktioner, der er omfattet af ordningen.

Se top 10-listen over attraktioner i galleriet over artiklen.

/ritzau/FOKUS

Powered by Labrador CMS