Udvidelse bød på tunge tekniske udfordringer – og kært gensyn
Udvidelse af banen mellem Vojens og Vamdrup bød på tunge tekniske udfordringer – og et kært gensyn for erfaren ingeniør.
Som en af de sidste strækninger på det danske hovednet er den 20 km lange jernbanestrækning mellem Vamdrup og Vojens blevet forvandlet fra enkeltsporet til dobbeltsporet. Atkins har været rådgiver på projektet, hvilket indebar en række tunge tekniske udfordringer.
Projektleder Hanne Funch fra ingeniørvirksomheden Atkins var med på rådgivningsteamet, dengang den første del af strækningen mellem Vojens og Tinglev blev udvidet til dobbeltspor og elektrificeret tilbage i 1996. Og hun har været med nu, hvor strækningen mellem Vojens og Vamdrup er blevet udvidet fra et til to spor.
– Dengang var jeg assisterende byggeleder på sagen. Det har været sjovt at vende tilbage til området og være med til at videreføre opgaven på den vigtige jernbanestrækning. Det nye spor har dog budt på store – og interessante – tekniske udfordringer, som har krævet en helt særlig viden at løse, påpeger hun.
Viden om gamle systemer
Hanne og hendes kolleger har som rådgiverteam på opgaven skullet projektere kørestrømsanlægget, så anlægget for det nye spor kunne kobles sammen med det eksisterende køreledningsanlæg ved Vamdrup i nord og Vojens i syd, som er et system fra 1980’erne.
Desuden har Atkins været rådgiver på den omfattende ombygning af det gamle signalanlæg på strækningen, så det kan virke på det nye dobbeltspor, indtil Banedanmark udruller nyt signalanlæg på det danske jernbanenet i de kommende år.
Ingen lille opgave
Det har ikke just været nogen lille opgave. I alt er der taget omtrent 10.000 ledninger ud af de gamle sikringsanlæg og tilsvarende indsat 13.000 nye ledninger.
– Alene materialelisterne, som skulle bruges til at bestille de specifikke dele til kørestrøms- og sikringsanlægget, har krævet et helt særligt kendskab til de ældre systemer. Komponenterne i de to systemer består af mere end 800 forskellige specialfremstillede dele, hvoraf mange har op til et års leveringstid. Så det har været uhyre vigtigt, at vi fik specificeret og bestilt det hele så hurtigt som muligt i samarbejde med Banedanmark, forklarer Hanne Funch.
Faktisk har det været nødvendigt at bestille en del komponenter, allerede inden projekteringen var færdig og efterfølgende tilrette bestillingerne i takt med, at projekteringen blev fuldført. Hun sammenligner det med at bestille byggematerialerne til et nyt hus inden man ved, helt præcist hvordan huset skal være.
– Heldigvis har vi erfarne ingeniører i Atkins med et indgående kendskab til alle dele af den danske jernbane, hvilket har været helt centralt ved projekteringen af de tekniske anlæg på Vojens-Vamdrup strækningen, påpeger Hanne Funch.
Ombygning sikrer højere hastighed
Udbygningen af banen mellem Vojens og Vamdrup giver større kapacitet og en tophastighed på 160 km/t på hele strækningen.
Projektet omfatter desuden etablering af nye sporskifter ved to stationer, ombygning af de gamle relæbaserede sikringsanlæg på fire stationer, etablering af to nye jernbanebroer, udvidelse af den eksisterende banedæmning og afvandingsanlæg, udskiftning af blød jord ved moseområder og opmålingsopgaver.
Atkins løser rådgiveropgaven i et joint venture med Grontmij, hvor Atkins rådgiver inden for projektledelse og jernbaneteknik, inklusiv projektering af kørestrøm, sikringsanlæg, opmåling, tids- og stadieplaner samt støj- og vibrationsberegninger. Grontmij står for projektering af broer, jord, afvanding, spor, stabilisering af dæmninger samt rådgivning om geotekniske og miljømæssige forhold.