Usikker afgift: Bør du købe nu?

Det kan blive langt dyrere end ventet, hvis du køber el- eller hybridbil. Nogle modeller har nemlig en leveringstid, der strækker sig ind i næste år.

Udgivet Opdateret

Det er usikkert, hvorvidt afgiften på el- og hybridbiler vil stige efter nytår, og derfor bør du tænke dig godt om, hvis du planlægger at købe en grøn bil inden for de kommende måneder.

Flere biler har nemlig længere leveringstid oven på coronakrisens nedlukning, og er du ikke sikker på, at den kan leveres, inden året er omme, kan det komme til at koste dig dyrt.

Det betyder nemlig, at du vil skulle betale registreringsafgift i 2021, hvor det endnu er uklart, om afgiften fortsat vil ligge på 20 procent eller stige til helt op til 65 procent, advarer bilejernes interesseorganisation FDM.

En elbilskommission vil inden længe fremlægge en anbefaling om, hvorvidt afgiften bør stige fra 2021, og anbefalingen ventes at blive en del af efterårets finanslovsforhandlinger. Først her træffes en endelig afgørelse.

– Hvis afgiften stiger, vil det betyde, at mange elbiler stiger i pris med 50.000 kroner og opefter, siger Torben Lund Kudsk, der er afdelingschef i FDM.

Køber du eksempelvis en elbil til 325.000 kroner, som først kan blive leveret i 2021, og afgiften øges til 65 procent, vil den pludselig løbe op i 375.000 kroner.

– Og står man som forbruger og skal købe elbil lige nu, vil det for mange ikke være ligegyldigt, om de køber en bil til 325.000 kroner eller 375.000 kroner, siger han.

Han anbefaler derfor, at du gør op med dig selv, hvorvidt du har behov for en elbil nu eller ej.

– Hvis man vil købe her og nu, skal man vælge en af de modeller, hvor importøren siger, at den med sikkerhed leveres inden nytår, siger Torben Lund Kudsk.

Kan lease

Alternativt kan du gå ud og lease en el- eller plug-in hybridbil, hvor leasingydelsen er lagt fast, og en usikker afgift ikke er dit problem.

– Man kan også have is i maven og tænke, at de nok ikke går ud og øger afgiften på grønne biler, når de har en målsætning om at reducere CO2-udledningen med 70 procent inden 2030, siger han.

Hvis du vil bestille din nye bil nu, anbefaler økonom Anders Overvad fra Arbejdernes Landsbank, at du sikrer, at dit budget kan holde, uanset hvad der sker.

– Man skal regne med det værst tænkelige scenarie – altså den højest tænkelige afgift – når man planlægger bilkøbet, siger han.

Vil du låne penge i banken, skal du kalkulere med, at afgiftens usikkerhed også er noget, banken har for øje, når de skal give dig grønt lys.

– Vi vil tage udgangspunkt i, at afgiften stiger, så det er den sats, vi ser ud fra, når vi kigger din økonomi efter, siger Anders Overvad.

Står du lige på vippen, i forhold til om du har råd, hvis prisen stiger, kan det godt betyde, at du ikke får lov til at låne.

– Men for langt de fleste vil der nok være luft i budgettet til at finde ekstraudgiften et sted, forklarer han.

I galleriet ovenfor kan du se fem ting, du ikke kan gøre med en elbil.

Mister 40 % rækkevidde om vinteren

En undersøgelse fra amerikanske AAA – det amerikanske svar på FDM – viser, at elbiler mister op til 40 procent af rækkevidden, hvis man kører med aircondition og varme tændt om vinteren.

AAA har kørt med anlæggene tændt i henholdsvis minus 6,5 og plus 24 grader – og her har de kunnet notere sig, en forskel på 41 procent i rækkevidden på de testede biler – BMW i3s, Chevrolet Bolt, Nissan Leaf, Tesla Model S 75D og Volkswagen e-Golf.

Ifølge testen er forskellen dog kun på 12 procent, hvis man ikke har aircondition og varme tændt.

Tesla mener dog ikke selv, at det står så galt til, skriver WLOS.

– Den gennemsnitlige Model S-kunde oplever ikke i nærheden af den slags nedgang i rækkevidden, skriver Tesla ifølge mediet i et skriftligt svar.

Tesla skriver, at rækkevidden falder med 1 procent i 24 graders varme, men fortalte ikke, hvor meget de selv mener, at rækkevidden falder i koldt vejr.

Powered by Labrador CMS