Uvist hvornår motorvej åbner igen
Helsingørmotorvejen er spærret mandag morgen og vil sikkert stadig være lukket, når pendlerne skal hjem igen.
Vejdirektoratet slår mandag morgen fast, at motorvejen ikke vil blive åbnet, inden myldretiden for alvor sætter ind. Og pendlerne skal nok også ruste sig til trafikale gener og længere tid på vejen, hvis de tager den sædvanlige tur på Helsingørmotorvejen hjem senere på dagen.
– Der er fortsat spærret, og der bliver ikke åbnet her til morgen. De arbejder på højtryk derude på oprydningen efter brostyrtet, men status er, at der ikke er en tidshorisont for, hvornår der bliver åbnet igen, siger Rune Johansen, vagthavende ved Vejdirektoratet, til Ritzau.
Dermed risikerer pendlere også at måtte ud på en omvej, når arbejdsdagen er omme.
Motorvejen er lukket, efter at broen ved Egebækvej ved Nærum lørdag styrtede delvist sammen i forbindelse med støbearbejde.
Støberiet var gået i gang om morgenen, men ved 21.30-tiden skete ulykken – og en større mængde byggemateriale landede på kørebanen. Ingen kom noget til ved kollapset – hverken trafikanter eller arbejdere, men motorvejen blev grundigt spærret for trafik i begge retninger mellem Nærum og Gl. Holte.
Vejdirektoratet har tidligt mandag morgen ikke registreret kø på strækningen, men Rune Johansen forventer, at myldretiden snart vil sætte ind med forsinkelser til følge.
– Vi kan ikke helt se kødannelser endnu så tidligt på morgenen, men så snart klokken er lidt over syv, vil der være myldretid frem til klokken ni. Her vil der være trafikale gener, det kommer vi ikke uden om. Både Helsingørmotorvejen og de omkringliggende vejnetværk vil blive belastet, siger han.
Strækningen er en af de mest befærdede i Danmark – godt 80.000 biler benytter sig af motorvejen i løbet af et døgn.
Derfor anbefaler Vejdirektoratet, at man finder alternative ruter på vej til arbejde eller i hvert fald beregner ekstra tid på vejen.
– Det er svært at estimere, hvor lang tid ekstra det vil tage at rejse mod København, men man skal nok tage hjemmefra i hvert fald 30-45 minutter tidligere end normalt, siger Rune Johansen.
DSB har samtidig indsat ekstra togvogne på Kystbanen for at have kapacitet nok, hvis flere vælger at tage offentlig transport til arbejde.
Årsagen til nedstyrtningen er ikke klarlagt.
Konstruktionen af den nye bro skyldes udvidelsen af E 47 Helsingørmotorvejen, så den på en fire kilometer lang strækning kan vokse fra fire til seks spor. Dette arbejde omfatter blandt andet, at fem broer udskiftes helt.
/ritzau/