Vi jager tilbud som aldrig før

Foto: Elo Christoffersen.
Udgivet Opdateret

Tilbudsjægeren lever i bedste velgående. Det viser tal fra tilbudstjenesten minetilbud, der oplever en fordobling i antallet af mobilsøgninger siden sidste år.

Når vi køber mælk, køkkenrulle og andre dagligvarer, tjekker vi i stigende grad tilbudsavisen for at finde den bedste pris. Det viser nye tal fra tilbudstjenesten minetilbud, der har oplevet en vækst i antallet af mobilsøgninger på 92 procent fra maj 2014 til januar 2015 – en stigning fra 120.347 til 231.212 søgninger om måneden.

Tallet gælder søgninger foretaget fra en smartphone via minetilbud-appen eller fra en mobil browser.

– Vores tal tyder på, at den klassiske tilbudsjæger har fået en revival med de nye digitale muligheder. En app giver flere muligheder, når man skal planlægge sine indkøb, eksempelvis kan man på minetilbud hurtigt se de bedste tilbud fra butikkerne i nærheden. Det tror vi klart har været medvirkende til den store vækst, siger Lasse Ingemann Brodt, salgsdirektør hos FK Distribution, der står bag minetilbud.

Ud over tilbudssøgning kan man på minetilbud-tjenesten også oprette digitale indkøbslister og sortere varerne efter pris eller afstand til sin bopæl.

Vi forbruger som under krisen

At tilbudsjægeren ikke er død – eller måske er genopstået – kan skyldes, at danskerne stadig har den økonomiske krise i klar erindring og derfor i højere grad end før planlægger deres indkøb:

– Danskerne har gennem krisen vænnet sig til yderligere påpasselighed og påholdenhed med brug af penge. Vi ønsker ikke længere at låne til forbrug og har øget vores opsparing eller gældsafvikling betragteligt siden 2009. Samtidig er det generelle udbud af varer steget med årene, og flere og flere butikker vælger at lægge deres tilbudsaviser online. Vi føler ikke, at det er svært at finde gode tilbud eller forhandle os til ’en god pris’, forklarer livsstilsekspert Niels Erik Folmann, kendt fra tv-programmet Kender du typen?.

Storbyboere tjekker flere tilbud

Tal fra minetilbud viser også, at de store byer har den største interesse for tilbudslæsning. København, Aarhus, Odense og Aalborg ligger i top 10 over de byer, der laver flest søgninger på minetilbud per indbygger.

Mere præcist ligger Storkøbenhavn på andenpladsen: her har indbyggere i gennemsnit hentet tilbud digitalt 7,01 gange i 2014. Listen toppes af Hvidovre, hvor tallet er hele 8,25. I modsætning hertil er der færrest tilbudsjægere i Vejle, der kommer på sidstepladsen med 1,89 besøg.

– Væksten i antallet af online-søgninger på minetilbud skyldes den gradvise tilvænning til brug af digitale medier. Den geografiske fordeling er udtryk for en generel tendens til, at man i storbyerne er lidt mere fremme i skoene, når det gælder digitale tjenester. Men kigger vi et år frem, så vil provinsen med al sandsynlighed været meget bedre repræsenteret i tallene, siger Niels Erik Folmann.

Powered by Labrador CMS