Youtube i modvind: Pædofile har haft en fest

Videotjenesten har tjent kassen på reklamer, mens pædofile har "nydt" videoer af børn.

En række store firmaer har trukket annoncer fra Youtube. (Foto: Scanpix)
Udgivet Opdateret

En række af verdens største firmaer – herunder Nestlé, Dr. Oetker og angiveligt også Disney – har lukket for kassen og fjernet deres reklamer fra Youtube for en stund.

Det sker efter, det er kommet frem, at Youtube har været brug til at facilitere en “softcore” pædofili-ring. Det skriver en række medier, herunder Bloomberg.

Søndag offentliggjorde bloggeren Matt Watson en 20 minutter lang video – på Youtube – hvor han viser, hvordan pædofile har fundet frem til videoer, hvor mindreårige har opført sig “seksuelt udfordrende” – eksempelvis ved at dyrke gymnastik eller posere foran spejle.

Youtubes algoritmer har så gjort, at man blev anbefalet lignende videoer – alt imens Youtube, der er ejet af Google, har scoret kassen på reklamer.

I en email til Bloomberg fortæller Youtube, at de allerede har taget de første skridt efter offentliggørelsen af det pædofile netværk:

– Al indhold – inklusiv kommentarer – der sætter mindreårige i fare, er afskyeligt, og vi har klare regler, der forbyder det på Youtube. Vi tog øjeblikkelig affære og slettede brugere og kanaler, meldte ulovlige aktiviteter og har fjernet muligheden for kommentarer, der går imod retningslinjerne, skriver en talsmand for Youtube til Bloomberg..

Ifølge bloggeren Matt Watson har de pædofile foruden at se videoerne også kontaktet en række af de helt unge Youtube-brugere, der har lagt vidoerne op.

Powered by Labrador CMS