Danske taxachauffører er medejere af Uber

Gennem pensionspenge er alt fra ingeniører, sygeplejersker og taxachauffører med til at eje omstridte Uber, der i årevis har været i vælten for dårlige arbejdsvilkår til deres chauffører

Udgivet Opdateret

Citathistorie: Fagbladet 3F

I 2017 lukkede og slukkede kørselstjenesten Uber i Danmark, fordi virksomhedens forretningsmodel blev gjort ulovlig.

Det samme er sket i en række andre lande.

Men Uber er stadig aktiv i mere end 70 lande verden over og bliver hårdt kritiseret for underbetaling, diskrimination og overvågning af deres chauffører.

Det afholder dog ikke en række danske arbejdsmarkedspensionsselskaber for at investere i virksomheden.

Af de ti største har syv af dem aktier i den omstridte virksomhed, herunder Pensiondanmark og Sampension, hvor blandt andre medlemmer af fagforeningen 3F har deres pensionsopsparing.

Det betyder blandt andet, at danske taxachauffører er medejere af det selvsamme firma, som de kæmpede så hårdt for at få gjort ulovligt for fem år siden.

Dansk taxachauffører kæmpede for at lukke Uber, som de nu selv er medejere af
Dansk taxachauffører kæmpede for at lukke Uber, som de nu selv er medejere af

Vil have andre vilkår

Seks af de syv pensionsselskaber oplyser, at de via ”aktivt ejerskab” forsøger at påvirke Uber til at forbedre vilkårene for deres chauffører.

Lægernes Pension forsøger for eksempel via det internationale firma ISS ESG at få kørselstjenesten til at ændre kurs.

- Vi har skabt opmærksomhed om, at Ubers chauffører skal betragtes som ansatte, og at selskabet skal oplyse, hvordan de forholder sig til, at en række chauffører er berettiget til 650 millioner dollars i invalide- og arbejdsløshedsforsikring, siger Peter Rasmussen, chef for ansvarlige investeringer hos Lægernes Pension.

Intens dialog

Ifølge Pensiondanmark, Akademikerpension og PKA udøves deres aktive ejerskab via Federated Hermes. 

Et firma, der fra London på vegne af en række investorer forsøger at påvirke virksomheder i en etisk positiv retning.

- Sammen med 50 andre investorer har vi gennem Federated Hermes en intens og kritisk dialog med selskabet, hvor fokus er på chaufførernes forhold. Uber tager i stigende omfang ansvar, men vi er langt fra tilfredse, siger Jan Kæraa Rasmussen, ESG-chef i Pensiondanmark.

Til Fagbladet 3F oplyser Federated Hermes dog, at Uber siden 1. januar 2022 ikke længere har været en del af deres ”engagement programmes”.

Et forslag fra aktionærer

Sampension og Pensiondanmark fremhæver, at de forsøger at gøre deres indflydelse gældende på generalforsamlingen hos Uber.

Ved den seneste generalforsamling 9. maj 2022 var der dog kun ét forslag fra aktionærerne. Det handlede om mere gennemsigtighed omkring lobbyisme og blev stemt ned.

Til sammenligning var der på Amazons nylige generalforsamling syv forslag fra aktionærer om arbejdstagerrettigheder.

"Gummistempel"

CSR-ekspert Steen Vallentin fra Copenhagen Business School advarer om, at aktivt ejerskab hurtigt kan blive et “gummistempel” eller “elastik i metermål”.

- Det er en filosofi, som de fleste danske pensionsselskaber anvender. Her prøver investorer at gøre brug af demokratiske muligheder for indflydelse for at få skuden på rette kurs igen. Men det er ganske svært at måle, hvorvidt investorernes indsats virker, og det kan være enormt svært at påvirke store virksomheder, siger Steen Vallentin.

Ingeniørerne, juristerne og økonomernes pensionskasse, P+, har som det eneste arbejdsmarkedspensionsselskab intet aktivt ejerskab i Uber.

Industriens Pension, Lærernes Pension og Pædagogernes Pension ejer ikke Uber-aktier.

Powered by Labrador CMS