Lukker helt nytårsaften

Det må du kigge langt efter på årets sidste dag

Udgivet Opdateret

Det vil ikke være muligt at købe en billet i en af DSB's udendørs billetautomater, hvis man skal med toget nytårsaften.

I et forsøg på at undgå hærværk lukker DSB nemlig de automater, der ikke står inden for.

Automaterne vil være lukket senest fra klokken 18 nytårsaften. DSB regner med, at de vil være åbne igen i løbet af dagen 1. januar.

- Vi har haft dem lukket siden nytåret 2007 til 2008. Der havde vi en situation, hvor 47 automater blev ødelagt af nytårskrudt, og det vil vi selvfølgelig gerne undgå, siger informationschef i DSB Tony Bispeskov.

Koster en kvart million

- Dels er det meget dyrt. En ny automat koster 250.000. Dels giver det også gener i lang tid, fordi folk jo så ikke kan bruge de automater, der er blevet ødelagt.

DSB har oplevet, at nedlukkede automater i langt mindre grad bliver udsat for hærværk.

- Vi har fået langt, langt færre ødelagte automater, som følge af at vi har spærret dem omkring nytårsaften. Så det gavner, og det gør jo så også, at automaterne virker med det samme, når vi åbner for dem igen, siger Tony Bispeskov.

Få overblik over rejsegarantien

* DSB – S-tog og fjern- og regionaltog

Rejser du med kontantbillet, klippekort, rejsekort, ungdomskort, årskort, erhvervskort eller pendlerkort, er du dækket af DSB’s Basis Rejsegaranti.

Som pendler kan du også tilmelde dig Pendler Rejsegaranti, hvor du får penge ind på den konto helt automatisk, hvis toget ikke er rettidigt.

Passagerer opnår først erstatning, hvis toget er minimum 30 minutter forsinket målt i forhold til ankomsttidspunktet.

Du kan enten få en erstatningsbillet til samme strækning, eller du kan få kontant kompensation.

Ved 30 minutter forsinkelse kompenseres 25 procent af billettens pris, 60 minutter er det 50 procent, 90 minutter er det 75 procent og 120 minutter er det 100 procent af regningen.

* Arriva

Rejser du med kontantbillet, rejsekort eller klippekort, er du dækket af Arrivas Basis Rejsegaranti ved forsinkelser på mere end 30 minutter målt i forhold til ankomsttidspunktet.

Har du pendlerkort, periodekort eller ungdomskort, kan du tilmelde dig Arrivas Pendler Rejsegaranti.

Du kan enten få en rejsegarantibillet til den strækning, hvor du oplever forsinkelsen, eller du kan få økonomisk kompensation. Garantien gælder også for Arrivas og DSB’s tog i forbindelse med kombinerede rejser.

* Metroselskabet

Er metroen meldt 30 minutter eller mere forsinket, kan du tage en taxa på Metroselskabets regning.

Metroselskabet dækker regninger på op til 200 kroner fra en metrostation og frem til destinationen.

* Movia, Midttrafik, Sydtrafik, FynBus, Nordjyllands Trafikselskab og Bornholms Trafikselskab

For alle disse busselskaber gælder samme regler om, at garantien først træder i kraft, hvis bussen er mere end 20 minutter forsinket.

Hvis en bus kører forbi stoppestedet uden at stoppe, og der er 20 minutter til næste afgang, gælder garantien også.

Til gengæld har hvert selskab hver sin garantiordning:

– Movia: Dækker taxaregningen til det planlagte stoppested på op til 300 kroner.

– FynBus: Dækker regningen til en taxa til den del af rejsen, som du skulle have rejst med FynBus.

– Midttrafik, Sydtrafik og Nordjyllands Trafikselskab: Dækker udgifter til taxa eller privatbil i rejser på op til 50 kilometer. Passageren skal selv lægge ud for udgifterne. Ved privat bilkørsel beregnes kompensationen ud fra statens kilometertakst.

– Bornholms Trafikselskab: Dækker taxaregningen til det planlagte stoppested med fradrag fra selskabets kontanttakst for den pågældende strækning. Har du et gyldigt abonnementskort og vedhæfter en kopi, forsvinder fradraget.

Kilde: Ritzau

Det vil fortsat være muligt at benytte de indendørs billetautomater, Rejsekort eller DSB's app, hvor man kan købe billetter.

DSB har haft sine udendørs billetautomater lukket hvert år siden 2008. (Arkivfoto).
DSB har haft sine udendørs billetautomater lukket hvert år siden 2008. (Arkivfoto).
Powered by Labrador CMS