34.000 gange er det sket: Kreditkort-fejl skyldes vintertidskaos

Da der natten mellem lørdag og søndag skulle skiftes til vintertid, blev Nets ramt at et teknisk problem.

En teknisk fejl ved overgangen til vintertid har gjort, at 34.000 har fået trukket et beløb dobbelt. Foto: Colourbox.
Udgivet Opdateret

34.000.

Så mange gange har Nets ved en fejl trukket beløb dobbelt på primært danskeres kreditkort.

Overgang til vintertid var grunden til, at der opstod et teknisk problem hos Nets. Præcist, hvad og hvorfor, ved man endnu ikke.

– Lige nu koncentrerer vi os om at få beløbene betalt tilbage, siger Søren Winge, pressechef hos Nets, til Newsbreak.dk.

Søren Winge oplyser, at man hos Nets som sådan var klar over, at der var opstået et problem i forbindelse med skiftet til vintertid, men det var først, da man fik flere henvendelser, at det reelle omfang gik op for Nets.

– Det var kunder, og primært banker, der henvendte sig til os, siger Søren Winge.

Det er kunder i hele norden og fortrinsvis i Danmark, der er berørt.

– Det er ved køb i nordiske forretninger, det er sket (at beløbet er blevet trukket to gange), siger Søren Winge.

Nets er netop nu i gang med at tilbageføre pengene og her regner man med, at pengene er hos de rette ejermænd i løbet af i morgen, tirsdag.

Ikke Dankort

Det drejer sig om internationale kreditkort som Visa og Mastercard – Dankort er altså ikke berørt af fejlen.

Pressechefen oplyser, at borgerne ikke behøver at gøre noget videre, da det hele kommer til at foregå helt automatisk. Og med det, mener han tilbagebetalingen af det forkert trukne beløb.

– Man behøver altså ikke henvende sig til sin bank, siger han.

Hos Nets ved man altså ikke præcist, hvad der er sket – det er ifølge Søren Winge aldrig sket før, at der sker noget, når klokken skal stilles frem eller tilbage.

– Det giver normalt ikke nogen problemer, siger Søren Winge, der håber, at fejlen bliver løst, så det ikke sker igen.

Powered by Labrador CMS