Aldrig set før: Nye elbiler får helt ny batteriteknologi

Den nye batteriteknologi er baseret på natrium-ion

Nye elbiler i 2026 får natrium-ion-batteriteknologi
Offentliggjort

Elbilmarkedet står over for en markant forandring. 

Fra 2026 forventes de første modeller at blive udstyret med natrium-ion-batterier, også kendt som saltbatterier, som lover både længere levetid, højere sikkerhed og lavere priser end traditionelle lithium-batterier. Det skriver Mobilsiden.

Saltbatterier sætter nye standarder 

CATL, en af verdens største batteriproducenter, er klar til masseproduktion af den nye teknologi. 

Batterierne kan oplades hurtigt, fungerer på temperaturer helt ned til minus 40 grader og har en forventet levetid på op mod 10.000 ladecyklusser. 

Det betyder, at batteriet potentielt kan holde længere end selve bilen og efterfølgende genanvendes til energilagring i hjem eller virksomheder. 

CATL vurderer, at saltbatterier kan dække op til 40 procent af efterspørgslen på det kinesiske marked.

Fordele for miljø og økonomi 

En af de mest markante fordele ved natrium-ion-batterier er, at de ikke indeholder litium. 

Kina kontrollerer i dag størstedelen af verdens litiumproduktion, og et litiumfrit alternativ kan gøre Europa mere selvforsynende inden for elbilproduktion. 

Desuden vil prisen falde hurtigt; allerede i 2026 forventes batterierne at koste omkring syv cent per Wh, og inden 2027 falder prisen yderligere til fire cent per Wh.

Fremtidens elbilteknologi 

Selvom energitætheden på 165-176 Wh/kg stadig er lavere end de mest avancerede batterier, kan bilproducenterne opnå rækkevidder på over 500 km ved at øge kapaciteten uden at hæve prisen markant.

Med denne teknologi kan næste generation af elbiler blive billigere, mere pålidelige og mere bæredygtige, og saltbatterierne kan dermed blive et vendepunkt for hele elbilmarkedet.

Powered by Labrador CMS