Automatisk Trafikkontrol: Det virker selvom det kan koste dig dyrt
Forsøg med Automatisk Trafikkontrol viser, at kontrollen kan få gennemsnitshastigheden ned. Og selv små fald i hastigheden kan redde mange menneskeliv.

Selve kontrollenved en Automatisk Trafikkontrol, ATK, foregår som ved politiets almindelige fartkontroller. Ved Automatisk Trafikkontrol stopper politiet dog ikke trafikanterne på stedet, men sender et brev med foto til ejeren.
Når politiet har fået oplyst, hvem føreren var, får denne en bøde. Denne fremgangsmåde sparer ressourcer, der frigøres til andet politiarbejde, herunder færdselskontrol. Fordi Automatisk Trafikkontrol foregår fra en varevogn og kun kræver én politimand, kan politiet måle farten på flere strækninger i løbet af en dag.
Der er ikke tale om løbende overvågning af alle trafikkanter – politiet tager kun et billede, hvis hastighedsgrænsen overskrides.
Automatisk Trafikkontrol virker
Og som det fremgår af billedgalleriet her over, så er der ingen tvivl om at Automatisk Trafikkontrol, ATK virker.
Det kunne Sydøstjyllands Politi desuden konstatere, da man stillede en ATK ved dette års Jelling festival i den forgangne weekend.

Her dalede antallet af blitzede bilister hen over dagene, hvor de blev målt samme sted. Dermed må det jo have haft en præventiv effekt.
Det koster en fartbøde
En fartbøde er i øvrigt ikke bare en fartbøde. Der er stor forskel på, hvor dyrt det er at blive snuppet i at køre for hurtigt, og det er ikke blot din hastighed, der afgør størrelsen af bøden.
Vil du gerne vide, hvad en fartbøde koster, så læs med her – Kender du systemet? Så dyr er en fartbøde
Klik i galleriet her over artiklen og få svar på dine spørgsmål om politiets Automatiske Trafikkontrol, ATK.
Kilde: Sydøstjyllands Politi – Oftest stillede spørgsmål om ATK