Automatisk Trafikkontrol: Det virker selvom det kan koste dig dyrt

Forsøg med Automatisk Trafikkontrol viser, at kontrollen kan få gennemsnitshastigheden ned. Og selv små fald i hastigheden kan redde mange menneskeliv.

Det er ikke rart at blive blitzet – men det virker. KLIK VIDERE I GALLERIET OG SE POLITIETS SVAR PÅ SPØRGSMÅL OM AUTOMATISK TRAFIKKONTROL. Arkivfoto: Scanpix.
Det er ikke rart at blive blitzet – men det virker. KLIK VIDERE I GALLERIET OG SE POLITIETS SVAR PÅ SPØRGSMÅL OM AUTOMATISK TRAFIKKONTROL. Arkivfoto: Scanpix.
Offentliggjort Sidst opdateret

Selve kontrollenved en Automatisk Trafikkontrol, ATK, foregår som ved politiets almindelige fartkontroller. Ved Automatisk Trafikkontrol stopper politiet dog ikke trafikanterne på stedet, men sender et brev med foto til ejeren.

Når politiet har fået oplyst, hvem føreren var, får denne en bøde. Denne fremgangsmåde sparer ressourcer, der frigøres til andet politiarbejde, herunder færdselskontrol. Fordi Automatisk Trafikkontrol foregår fra en varevogn og kun kræver én politimand, kan politiet måle farten på flere strækninger i løbet af en dag.

Der er ikke tale om løbende overvågning af alle trafikkanter – politiet tager kun et billede, hvis hastighedsgrænsen overskrides.

Automatisk Trafikkontrol virker

Og som det fremgår af billedgalleriet her over, så er der ingen tvivl om at Automatisk Trafikkontrol, ATK virker.

Det kunne Sydøstjyllands Politi desuden konstatere, da man stillede en ATK ved dette års Jelling festival i den forgangne weekend.

Virker det overhovedet?Svar: Ja, et forsøg i København og på Fyn har vist, at Automatisk Trafikkontrol kan få gennemsnitshastigheden ned. Hvis alle overholder hastighedsgrænsen, kan vi spare mindst 100 dræbte og 1500 kvæstede om året. Arkivfoto: Scanpix.
Virker det overhovedet?Svar: Ja, et forsøg i København og på Fyn har vist, at Automatisk Trafikkontrol kan få gennemsnitshastigheden ned. Hvis alle overholder hastighedsgrænsen, kan vi spare mindst 100 dræbte og 1500 kvæstede om året. Arkivfoto: Scanpix.

Her dalede antallet af blitzede bilister hen over dagene, hvor de blev målt samme sted. Dermed må det jo have haft en præventiv effekt.

Det koster en fartbøde

En fartbøde er i øvrigt ikke bare en fartbøde. Der er stor forskel på, hvor dyrt det er at blive snuppet i at køre for hurtigt, og det er ikke blot din hastighed, der afgør størrelsen af bøden.

Vil du gerne vide, hvad en fartbøde koster, så læs med her – Kender du systemet? Så dyr er en fartbøde

Klik i galleriet her over artiklen og få svar på dine spørgsmål om politiets Automatiske Trafikkontrol, ATK.

Kilde: Sydøstjyllands Politi – Oftest stillede spørgsmål om ATK

Her sker dødsulykkerne

De fleste trafikdræbte ender deres liv på landevejene.

For høj fart er i mange tilfælde en medvirkende faktor til, at ulykken bliver en dødsulykke.

Når du som erfaren bilist sætter dig bag rattet og kører ud på de danske landeveje, føler du dig måske tryg ved at køre lidt for stærkt. Men også for de erfarne bilister sker de fleste uheld netop på landevejene. Det skyldes, at hastigheden i forvejen er høj, og at hastighedsgrænsen ofte bliver overskredet. Sammen med modkørende trafik, mange krydsende trafikanter og bløde trafikanter skaber det særligt risikable forhold.

Kilde: Vejdirektoratet

Straffen for at køre for stærkt

De fleste trafikdræbte ender deres liv på landevejene.

For høj fart er i mange tilfælde en medvirkende faktor til, at ulykken bliver en dødsulykke.

Når du som erfaren bilist sætter dig bag rattet og kører ud på de danske landeveje, føler du dig måske tryg ved at køre lidt for stærkt. Men også for de erfarne bilister sker de fleste uheld netop på landevejene. Det skyldes, at hastigheden i forvejen er høj, og at hastighedsgrænsen ofte bliver overskredet. Sammen med modkørende trafik, mange krydsende trafikanter og bløde trafikanter skaber det særligt risikable forhold.

Kilde: Vejdirektoratet

Powered by Labrador CMS