Bang & Olufsen brager frem

Trods nedlukninger i Kina og problemer med at få komponenter har Bang & Olufsen øget salget

Bang & Olufsen, der har hjemme i Struer, har for andet år i træk øget sit salg. Men problemer med forsyninger kan ifølge topchefen blive en sten i skoen på selskabets genrejsning. (Arkivfoto).
Bang & Olufsen, der har hjemme i Struer, har for andet år i træk øget sit salg. Men problemer med forsyninger kan ifølge topchefen blive en sten i skoen på selskabets genrejsning. (Arkivfoto).
Udgivet Opdateret

Der bliver fortsat bedre gang i salget af fjernsyn, højttalere og musiksystemer fra danske Bang & Olufsen, der for andet regnskabsår i træk øgede sit salg.

Den Struer-baserede virksomheder var i seneste regnskabsår oppe på et salg på over 2,9 milliarder kroner.

Trods det voksende salg, som i sig selv kaster flere penge af sig, er bundlinjen hos Bang & Olufsen stadig præget af et lille underskud på 30 millioner kroner.

For Bang & Olufsen har stigende salgstal ikke været givet de seneste år. Mod slutningen af 00'erne begyndte en rutsjetur for det hæderkronede danske selskab.

Tre nedjusteringer

Omsætningen faldt fra over fire milliarder kroner til et årsregnskab i sommeren 2020 viste en omsætning på omkring de to milliarder kroner.

Samtidig begyndte bundlinjen at vise et par dundrende underskud med det største i sommeren 2015 på over 800 millioner kroner.

I efteråret 2019 kom svenske Kristian Teär til som redningsmand efter et svagt år for Bang & Olufsen med tre nedjusteringer og en aktiekurs, der havde tabt tre fjerdedele af sin værdi.

Sidste sommer kunne han dog præsentere et regnskab, hvor omsætningen voksede fra to milliarder til 2,6 milliarder. Og på bundlinjen nærmede selskabet sig et nul.

Fortsætter vækst

Det seneste års fremgang er ifølge Kristian Teär blevet leveret trods modstand fra en verden, der har gjort livet surt for Bang & Olufsen.

- For andet år i træk leverede vi tocifret vækst og forbedrede vores profitabilitet, siger han i forbindelse med regnskabet.

- Det gjorde vi på trods af signifikant modvind fra nedlukninger, krigen i Ukraine og de globale udfordringer relateret til logistik og komponenter, der betød, at vi måtte absorbere 220 millioner kroner i ekstraordinære omkostninger.

Høj usikkerhed

Netop muligheden for at få forsyninger er ifølge Teär den helt store joker for næste års regnskab.

- Vi forventer, at presset på de globale forsyningskæder langsomt vil aftage, siger han.

- Vi ser dog usædvanlig høj usikkerhed relateret til krigen, inflation og nedlukninger i Kina, som betyder, at vi på nuværende tidspunkt har lavere sigtbarhed med hensyn til næste års finansielle resultater.

Bang & Olufsen

Historien om Bang & Olufsen begynder med to unge ingeniører i Struer i 1925.

Siden er det gået op og ned for virksomheden, der producerer lyd- og fjernsynssystemer, og i dag har butikker mange steder i verden.

De seneste år har selskabet ikke haft det nemt, og tirsdag har selskabet kunnet fortælle om et tab på 135 mio. kr. i marts, april og maj.

Læs mere om hvor designklenodiet stammer fra her:

* Bang & Olufsen blev grundlagt i 1925 i Struer af to unge ingeniører, Peter Bang og Svend Olufsen.

* De første produkter var højttalere og mikrofoner. Siden er radioer, grammofoner, TV-apparater, telefoner og stereoanlæg kommet til.

* Den første store succes kom i 1929, da de to ingeniører fik skabt en radio, der kunne modtage strøm direkte fra stikkontakten i stedet for at være drevet af batterier.

* Bang & Olufsen lagde fra begyndelsen vægt på designet, og gennem årene har nogle af selskabets produkter fået ikonstatus. Nogle har været udstillet på kunstmuseet MoMa i New York.

* Op gennem 1960’erne satte selskabet fart på eksporten, og i 1970’erne fik Bang & Olufsen for alvor slået sig fast som leverandør til et købestærkt segment.

* Virksomheden har samtidig haft svært ved at tjene penge og har i perioder haft store underskud på bundlinjen. I det seneste fulde regnskabsår, 2018/19, fik B&O dog sit første reelle overskud i flere år.

* De senere år har Bang & Olufsen solgt dele af forretningen fra for igen at koncentrere sig om den klassiske forretning med lyd- og fjernsynssystemer til forbrugerne.

Kilder: Bang & Olufsen, Aarhus Universitet, Ritzau.

Powered by Labrador CMS