Callcentre lokker jobansøgere med sol og fest

Løftet om fest og højere varmegrader får unge til at søge job som telemarketing-medarbejder hos danske virksomheder. Foto: www.colourbox.com/free
Udgivet Opdateret

Telemarketing-virksomheder lokker nye medarbejdere til lavtlønsjob ved at tilbyde fest og farver i udlandet.

Lønnen er lav, men solfaktoren er høj, når en række danske telemarketingvirksomheder rekrutterer nye telefonsælgere.

Flere virksomheder i branchen, som Jyllands-Posten har talt med, har oprettet afdelinger i udlandet, som kompenserer for lav løn og utilfredse kunder med varmere himmelstrøg og festlig kultur.

Hvor andre lavtlønsjob som rengøringsassistent og kassemedarbejder i sagens natur må blive hjemme, så ser flere salgs- og supportvirksomheder mod udlandet, konstaterer professor Niels Bjørn Andersen fra Copenhagen Business School.

– Stigningen i job, der varetages af danskere i udlandet, er ikke så stor ved lavtlønsjob, fordi typiske job i den kategori, som rengøringsassistent og kassemedarbejder, kræver fysisk tilstedeværelse. Men vi ser en klar øgning i antallet af danske support- og salgsvirksomheder, som sender medarbejdere til udlandet, siger Niels Bjørn-Andersen til Jyllands-Posten.

Et af firmaerne med en afdeling i udlandet er McPhone. Hovedsædet ligger i Silkeborg, men virksomheden har en afdeling med 50 ansatte i spanske Malaga, mens en ny i den tyske hovedstad Berlin er på vej.

Koncernchef Bjarke Andersen siger til Jyllands-Posten, at det er markant lettere at rekruttere nye salgstalenter, hvis man kan lokke med et udlandsophold, og at det for callcenter-ydelser først og fremmest er vigtigt at have medarbejdere nok.

McPhone oplyser, at omkostningerne ved at drive afdelingen i Malaga svarer til, hvis de 50 ansatte sad på kontoret i Silkeborg. Lønnen er lavere, men det bliver udlignet af omkostninger til ekstra husleje, strøm og internet.

Newspaq

Powered by Labrador CMS